Adventsljusstakens historia



Läste Magnus blogg ikväll. Han skriver om etikettsregler när det gäller att tända adventssljustakarna som vi har hemma.
Han berättar om adventssljusstakens grundare Oscar Andersson. Han var verksam hos Philips i Göteborg. Philips var det företag som 1929-30 lanserade den första adventssljusstaken. En intressant historia tycker jag . Klicka på länken och läs.

Magnus bloggar också om etikettsreglerna när man tänder ljusstaken. Jag håller med honom om att för tidigt skall man inte tända ljusstaken. Fast jag väntar inte till söndag, jag tänder ljusstaken på lördag kväll innan vi går och lägger oss. Vi börjar fundera på 1:a advent då.

Jag har en tradition och tanke om julstjärnan på julnatten också men den återkommer jag till...

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag håller på traditionerna förstås. Har allt i ordning för advent men sätter i kontakten först nu idag på morgonen, söndag.

2008-11-30 @ 07:09:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Glömde skriva att det var roligt att Du länkade till berättelsen om den elektriska adventsstaken. Jag tar mig friheten att länka till den storyn på min blogg också.

2008-11-30 @ 07:10:53
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0