"På liv och död" innan Nanne



I veckans På liv och död möter vi Rosa, som bor utanför Göteborg, och får en inblick i hur hennes liv ser ut före levertransplantation.

Att få reda på att man måste byta sin lever kan komma som en chock för de allra flesta. Rosa befinner sig i denna situation. Den långa väntan på ett matchande organ gör att man hinner fundera en hel del på liv och död och hur det kan komma att kännas att ha en annan människas organ inopererat. Förberedelser inför att det värsta kan hända måste göras, har man pratat och sagt allt till alla nära och kära? Tankarna blir för Rosa både jobbiga och snudd till religiösa.

Jag har sett de flesta av dessa program. Jag tycker ur ett lekmannaperspektiv, att de är väldigt välgjorda, informativa men också känsligt beskrivande. Man belyser transplantationern både ur den enskilde patienten, den anhörigas samt ur läkare och övrig sjukvårdsperspektiv. Detta tycker jag är bra.

Jag har suttit här och gråtit lite lagom framför TV:n och sett Rosa få ett nytt liv med nya möjligheter....

Sen fortsatte Nanne Grönvalls krogshow. Hon snackar lite klokt och lite kul mellan låtarna. Hon sjunger bra.



Nu börjar Glad Påsk SMS:en trilla in.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0