bokrean 2009

För ett par år sedan fick jag som tack i ett sammanhang ett presentkort på Kullbergs bokhandel. Jag har inte vetat vad jag vill köpa för detta och därför har detta blivit liggande. Men i år tänker jag, i år skall jag shoppa loss för presentkortet på bokrean.

Detta hittade jag:



Bland kryddkrämare, hökare och bodbetjänter. Boken är en beskrivning av handelssocioteten i Nyköping udner 200 år. Jättespännande bok med intressant innehåll om eett Nyköping som inte finns kvar, om människor som var verksamma och de arbetsplatser där de hade sin gärning.
Jättespännade! Det skall bli nattlektyr ikväll. Barack Obama får ursäkta men detta bok kommer först. Jag har många minnen från vår stad på 60-talet och det skall bli spännande  om om och vad jag kommer ihåg.



Mark Levengoods bok "Sucka mitt hjärta men brist dock ej".
Sucka mitt hjärta men brist dock ej är ett urval av Mark Levengoods texter. Naturligtvis möter vi hela Marks myllrande släkt, de ogifta fastrarna med sina fromma suckar, mormodern på sängkanten som rasslar med sin gallstensburk i takt med radiopsalmen, det muttrande hembiträdet och den evigt frånvarande mamman på sina evighetslånga semestrar, där hon skickar vykort till barnen och skriver: "Här är underbart. Jag saknar ingen av er!"

I Sucka mitt hjärta men brist dock ej insveper Mark läsaren i ett universum där det mjuka blandas med det vassa, det rubbade med det kloka och det vardagliga med det extraordinära.

Ser fram emot hans texter ännu en gång.



John Grogans bok "Marley och jag, livet och kärleken med världens värsta hund".
Så här kan man läsa på adlibris hemsida" Jenny och John skulle just börja sin gemensamma tillvaro. De var unga och kära, de hade ett litet hus och inte ett bekymmer i världen. Så bestämde de sig för att öva sina föräldratalanger på en hund. In i deras hem kom Marley, en gyllengul labradorvalp som snabbt växte till en bredbröstad fyrtiofemkilos ångvält. I dundrande fart tog han sig fram genom livet, han sprang genom dörrar, hälsade alla gäster med en dreglig puss och tuggade i sig alltifrån pennor till ett använt graviditetstest. Men lika vilt som han betedde sig, lika obegränsad var hans tillgivenhet. Och för familjen Grogan blev han en ovärderlig gåva.

Marley och jag är en berättelse om villkorslös kärlek och lojalitet, om hur en hund kan lära oss vad som verkligen betyder något. Det är en bok för alla som älskar djur, för alla som har ett stort hjärta."

Denna bok verkar lagom avkopplande en dag då man inte orkar läsa så mycket annat.




Bengt Ohlssons bok "Hennes mjukaste röst".
"Hon vaknar upp i en sjukhussäng och smärtan hukar över henne som ett stort djur - hon vågar knappt andas. Men efter hand kommer minnet tillbaka. Hon har just blivit övergiven av en man som hon var säker på att hon skulle leva tillsammans med resten av livet. Och i ett desperat försök att hindra honom från att resa iväg med en annan kvinna har hon råkat ut för en svår bilolycka. Under de dagar som följer på sjukhuset kommer ett beslut till henne: Inga fler män för Karen.
   Varsamt följer författaren Karen under hennes konvalescens. När hon står ensam träder hennes tidigare liv fram med en nästan kuslig skärpa. Samtidigt tycks allting i hennes värld annorlunda, inte minst tvingas hon ompröva relationen till sina vuxna barn. Långsamt och mödosamt söker hon efter hållpunkter för ett nytt liv och när hennes misströstan är som störst finner hon oväntat en fristad."



Doris Lessing _ Den femte sanningen
Så här kan läsa på adlibris hemsida:
Den femte sanningen handlar om en ung kvinna, författarinnan Anna Wulf, som efter ett kraschat äktenskap valt att leva ensam. Hon har skrivkramp och kan inte fullfölja sin roman som ska handla om fria kvinnor. I stället reflekterar hon över sitt eget liv i fyra olika anteckningsböcker - en gul, en röd, en svart och en blå. Böckerna tar i tur och ordning upp hennes yrkesliv, hennes politiska liv, hennes kärleksliv och hennes vardagsliv.

När Anna förälskar sig i en amerikansk författare på flykt från McCarthy-förföljelserna faller hennes värld i bitar. Samtidigt försöker hon i den femte, gyllene dagboken, föra samman tankarna från de fyra första minnesböckerna.

Den femte sanningen innebar Doris Lessings definitiva genombrott och är kanske den mest ambitiösa romanen. Ett mästerverk i sitt sätt att skildra vad det är att vara kvinna och porträttera vår tids livsfrågor.




Kristin Hannah - Angelas dotter
Angela Malone är yngst av tre systrar. Hon gifte sig med sin stora kärlek Conlan, de fick intressanta arbeten och levde storstadsliv. Men de fick inga barn. Äktenskapet kraschar, Angela återvänder till sin familj och börjar arbeta i familjens restaurang. Mötet med den unga Angela Lauren Ribido förändrar hennes liv.




Tahir Shah - Kalifens hus
Bokus beskriver boken såhär " Frilansjournalisten Tahir Shah bestämmer sig en dag för att förverkliga sin dröm och köper ett fall-
färdigt men praktfullt residens i den marockanska staden Casablanca, dit han flyttar med sin gravida hustru och deras dotter.
Snart blir han varse att han fått med mer på köpet än han tänkt sig. Tre trotjänare som vägrar flytta och som Shah får ta över efter den förre ägaren, spindelväv och termiter. Men det är inte allt. I Marocko drar ett tomt hus till sig djinner - osynliga, ofta förtretliga och ibland illvilliga andar - och Kalifens hus tycktes ha lockat till sig en väldigt egensinnig djinn som den rationella västerlänningen Shah motvilligt går med på att besvärja med ett offer.
Shah skriver mästerligt och dråpligt om tillvaron som husägare i Casablanca."


Har någon av Er läst någon av dessa böcker. Känns kul att handla så här många böcker på en gång. Nu har jag böcker på hög till sommarsemestern tror jag...





Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag läste Doris Lessings klassiker, Den femter sannaingen för länge sedan. Den var inte helt lättuggad men bra tyckte jag då. Sen läste jag om den igen när hon fick priset. Tyckte kanske inte så mycket om den då, lite av tankarna i boken kändes inte relevanta längre, omsprungna av tiden eller hur jag ska uttrycka det. Sen gillar jag ju inte hennes andra böcker, tycker de är pratiga och tyckmyckna, så det kan ju ha färgat av sig.

2009-02-25 @ 14:25:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: britten

har läst alla böckerna du tipsar om utom den sista den lät spännande och den ska jag söka..kul att man kan tipsa varandra så här...kram

2009-02-25 @ 16:47:27
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: anne

Ser att du fått en del bokkommentarer här ovan, intressant med Ingas kommentar om Doris Lessing (som jag fö inte läst).



Vi fick ner temperaturen till slut, nu är det helt OK! :)

2009-02-25 @ 22:23:22
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0