Hård satsning för ett kissfritt Arvidsjaur.











I dagens Aftonbladet kan man läsa om ett tillslag som polisen i Arvidsjaur gjort.. En ung man blev akut i behov av en toalett men hittade ingen offentlig toalett. Han valde då att ta bilen och åka in vid ett industriområde. Han stannade bilen. Klockan var mitt i natten. Han stannade bilen för en kisspaus. Mitt i detta kommer en polisbil med sirener och blåljus i högsta hugg. Kissnödigheten kostade honom en utskällning av ordningspolisen samt 800 kronor i böter.

Bilisten fick veta att han hade rättegång att vänta om han inte skrev på böteslappen.

Vad ägnar sig svensk landsortspolis åt? Att sätta dit vanligt folk för förargelseväckande beteende i sammanhang där knappast någon blir förargelseväckt? Denna historia sådan den kan läsas i Aftonbladet verkar närmast löjlig och tilltron till en ordningsmakt som lägger kraften och tonvikten på sådant polisarbete - ja jag vet inte. Känns som ett storebrorssamhälle. Jag som har semestrat så mycket i framförallt Norra Sverige. Det är väl inte alltid det har funnits toaletter när så behövts...om det nu har behövts?

Kommer att tänka på Stigtomta, ett litet samhälle utanför Nyköping. Där hade man en sk satsning på att en dag skall alla kissa ute i skog och mark och inte indirekt i våra sjöar. 


Kommentarer
Postat av: anne

Men då är det ju vår Astrid som låg bakom utekissardagen! Astrid som vi köpte huset av! Jag har hört talas om denna utekissardag men har inte sett några anslag om det under tiden vi bott här. Antagligen gör man det inte längre, inte i gemensam trupp!

2009-02-21 @ 16:53:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Fast jag kan fatta att man bekämpar kissandet inne i stan där folk ska handla eller bo. Det är så himla äckligt på en del ställen, och i en del hissar i tunnelbanan till exempel.

2009-02-21 @ 20:30:36
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0