Jag älskar bokhyllor!



Ordet älska är ett ord som används i tid och otid. Jag är väldigt sparsam med att använda det. Bara till mina allra närmaste och så om en sak till:

BOKHYLLOR

Jag älskar bokhyllor!
Det är så spännande att komma hem till människor och se vad de har i sin bokhylla. När jag flyttade hemifrån mera permanent en gång för länge sedan köpte jag mej en vägg med vita bokhyllor. Självklart Ikeas Billy. De var 90 cm breda på den tiden. De var relativt billliga och de fyllde sin funktion dvs att förvara böcker.
 




Jag vill inte ha en massa pottor och vaser i bokhyllan. Kanske någon om det finns plats över vilket det oftast inte finns.
 
Jag tillhör också den generation som äger Bra böckers lexikon i alla delar samt har haft alla våra vinylare i bokhyllorna. Vi har bytt plats i bokhyllan ibland för allt det tunga och sen när vi flyttade så slängde vi de av våra kära Billy som var i sämst skick och hittade nya på begagnatmarknaden - lite uppfräschning alltså.



Här hemma har vi flertalet Billy i källaren, bara två stycken där vi mest är. Jag trivs inte med detta. Jag vill se mina böcker varje dag hela tiden. Nu har vi nått en ny milstolpe i vårt liv, vardagsrumemt skall tapetseras. Rummet har varit i gott skick sedan vi flyttade in och det är onödigt om det inte är slitigt tycker jag så vi har levt med förra ägarens tapeter i en färg jag aldrig har gillat men nu skall det till.

Håller på och ringer på Billy i björk å Blocket. Lyckades nästan få till det idag med två fräscha hyllor med någon annan hade ringt före mej.


Har under ett års tid försökt att internalisera "hemmet" om det trevliga med björk. Denna nordiska färg som släpper in ljuset i våra hem. Passar också till vitt som vi redan har mycket av.

Men först skall det tapetseras som sagt...och allt skall plockas ned någonstans(?)

Visst är det härligt  med bokhyllor!














Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag håller med så det stänker om det!!

Här finns inte ens så lyxigt som Billy-bokhyllor. vi har IKEAS lagerhyllor med stegar. Och det efter en hel vägg i vardagsrummet. Där finns bara böcker i stort sett. Ja, en cdspelare också¨. Och nåt plotter uppe på. Jag tror inte att jag kommer att montera ner detta under min livstid.



Billybokhyllorna är ju riktiga klassiker och jag tror att IKEA måste börja tillverka dem igen (om de nu har slutat?). Enda problemet var att de svajade lite på mitten om det blev för tungt.



Till björk passar även blått väldigt bra ser jag. Det är ett ljust och fint träslag och om vi skulle börja bygga nu så skulle det def bli björk i det mesta. Men nu har vi ju furu och är för lata och snåla för att göra om allt från grunden.



Lycka till med letandet efter Billy!

2009-01-02 @ 16:22:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Annica

Ja visst är det härligt med böcker och bokhyllor!

Tack för titten hos mig!

2009-01-02 @ 21:12:10
URL: http://blogg.aftonbladet.se/24348
Postat av: emma

Jag är verkligen nöjd med mina bokhyllor, det är ikeas liatorp. Nu måste jag fylla dem också =) hehe!

2009-01-03 @ 08:31:36
URL: http://petersson84.blogg.se/
Postat av: britten

Vi har också ikeas billy som vi har glasdörrar på...jag älskar böcker och vet inte hur många bokhyllor jag har haft fyllda..men eftersom jag flytat ganska mycket har jag genom åren sålt av böckerna eftersom...jag sparar poesi och böcker som jag gärna läser igen ellr vill att andra i min omgivning ska läsa....livet vore tristare utan böcker..kram

2009-01-03 @ 12:44:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Thalina

Här svämmar också bokhyllorna över och det är så skönt att alltid ha något att läsa.Tack för titten.Biderna hittade jag på julbilder när jag sökte rörliga bilder. Kram THALINA

2009-01-03 @ 19:20:48
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: anne

Kom du hem till oss så skulle du få se ännu en variant på hur man lever med Billybokhyllor...Vi har inga bord i TV-rummet, så på lämplig höjd skjuts ala böckerna in i hyllan och så används den som avlastningsyta. Inte särskilt snyggt, men, men...

2009-01-04 @ 23:34:17
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0