Vem har mest attraktiv religion?







Frälsning pris i tv-show. I dagens nummer av DAGEN. har webreporter Leif Cyrillus skrivit en artikel om detta.


Turkisk tv erbjuder ateister att konvertera. Vinnaren får bland annat en pilgrimsresa.

I programmet "Tovbekarlar Yarisiyor" (på svenska ungefär De botfärdigas tävling) medverkar en muslimsk imam, en katolsk präst, en judisk rabbin och en buddistmunk. De ska alla försöka övertyga tio ateister om fördelarna med deras religion, enligt turkiska CNN.

Om de lyckas, belönas de tävlande med en pilgrimsfärd till heliga platser - Mecka för muslimer, Jerusalem för den som konverterar till judendomen, en resa till Tibet för buddhister samt Efesus och Vatikanstaten för kristna.

Ahmet Özdemir, biträdande chef för turkiska kanalen Kanal T som ska sända programmet från september, säger att programidén är att omvända ateister till Gud.
- Människor är fria att tro vad de vill. Vårt program påstår inget annat, säger han, enligt turkiska tidningen Hurriyet.

Innan de godkänns att tävla bedöms deltagarna av en panel bestående av åtta teologer och religiösa experter som ska kontrollera att deras ateism är äkta.

Tv-programmet har fördömts av turkiska religiösa ledare. Chefen för landets högsta råd i religiösa frågor, Hamza Aktan, säger till turkiska CNN att det är "respektlöst" att ställa olika religioner mot varandra och anklagar Kanal T att använda religionen för att öka tittarsiffrorna.
- Religion ska inte vara föremål för denna typ av program, säger Aktan.

Kyrksyster har bloggat om detta. Jag tycker inte att vi skall tävla i religion, vi skall ha respekt för varandra. Jag kan ändå inte låta bli att bli lite nyfiken. Hur skall det gå? Vem vinner! (obs jag skrev inte ?)  Hur får man veta vem som vinner. Följer månne tidningen Dagen upp detta?


Kommentarer
Postat av: Bibban

Hej på dej

kul att du titta in till mig..du har så rätt, det ska inte vara tantvarning. Det är vilktigt hur vi får det i framtiden...och du vilken fin blog du har

Kram Bibban

2009-07-04 @ 18:01:33
URL: http://wwwtantbruncom.blogspot.com
Postat av: Järnflickan

Jag gillar Morden i Midsomer då det inte alltid är lätt att lista ut vem mördaren är. Det krävs att man tänker lite.

2009-07-04 @ 21:28:44
URL: http://www.irongirl.se
Postat av: annebelle

Benke hade en jättebra krönika i På stan/DN i torsdags angående humanisterna.

2009-07-04 @ 22:09:32
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Anonym

Aha, skall kolla den.

2009-07-04 @ 22:24:02
Postat av: JN

ja gösses vad de kan hitta på, men lite nyfiken blir man ändå...

2009-07-05 @ 00:09:23
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: Britten

jaa som sagt lite nyfiken blir man allt ändå.....trodde Dagen hade enbart koll på lapplandsveckan nu denna vecka...men det kanske inte är så stort längre..

2009-07-05 @ 00:39:23
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Simone

Sv: Tack så mycket! :) Får gå och lägga mig nu, skriver mer imorgon! :)

2009-07-05 @ 04:01:00
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lapplandsveckan har jag bara hört talas om. I de sammanhang jag vuxit upp i så åkte man på Hönökonferensen eller till Öland eller till Uskavi.

2009-07-05 @ 11:01:10
Postat av: Anonym

Kanske kan man kolla med Dagen och be dem bevaka resultatet.

2009-07-05 @ 11:03:40
Postat av: Inga M

Det finns ju en seriös aspekt av religion och i grunden är naturligtvis tron allvarlig. Men jag har svårt att se felet med det grundidén i det här programmet. De flesta religioner har ju förkunnelse i olika former. Hur skulle man annars kunna sprida sin tro till flera? Och det här är ju ett slags förkunnelse eller spridande av information om religionen. Jag vet ju inte hur det är utformat.



För mig är det på något sätt så att tron finns där inom en och sedan gäller det att hitta den religion som stämmer bäst överens med tron. Låter kanske bakvänt men oftast så stannar ju de flesta vid den religion de vuxit upp med. Tron är så djupt sammanväxt med grundvärderingar som styr ens liv, antingen man vill eller inte. Väldigt mycket av detta har kommit till var och en av oss "med modersmjölken" och är en del av personligheten.



Asch det här blev alldeles för djupt och filosofiskt men nu får det stå.



Tidningen Dagen kanske har chans att öka på sina läsarsiffror om man följer det här dramat också.

2009-07-05 @ 11:31:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Britten

jo jag minns hönö ockås, och Löttorps camping med bröderna Samelson....jösses där var jag en gång ...skulle kunna skriva spaltmeter om det men tror dte är bäst jag låter bli..önskar dig en fin sönda...

2009-07-05 @ 11:44:14
Postat av: Anonym

Men gör det. Det kan vara intressant. Vi kan ta det på mailen...

2009-07-05 @ 11:57:24
Postat av: anne

Jag har svårt att inte tro att "vinnaren" i ett program som denna, inte väljer den tron som gagnar egenintressena bäst; trevligaste pilgrimsresan osv. Man förbinder sig knappast till vare sig det ena eller det andra.



Men hur blir det när de gäler judendomen? Den är väl icke-missionerande mig veterligen, hur ska man kunna vara med i ett TV-jippo då?

2009-07-05 @ 17:29:01
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tycker att det låter roligt, även om det är lite knäppt! Som ett smörgåsbord...

Men jag har svårt att tro att deltagarna tar till sig någon religion på djupet på det sättet.

2009-07-07 @ 10:40:35
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Anonym

Skulle som sagt var kul att följa detta...

2009-07-07 @ 21:23:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0