Kyrkbänk



I sommar är det tydligen väldigt populärt med att ha gamla kyrkbänkar på tomten. Det kallas Shabby shic.



Någon som har en dylik bänk därhemmavid. För mej påminns jag om barn och ungdomsår och ibland besök i gamla missinshus och baptiskapel. Glada positiva minnen av en positiv gudstro som förmedlades. Vad vi har skrattat åt träsmak i baken på ställen vi gästat...



Gogglade på missionhus och bild och fick fram följande bilder.

                   
           



Att bedja är ej endast att begära,

att själviskt ropa: Giv mig, Herre, giv!

Att bedja är att komma Gud så nära

att han blir livet i mitt eget liv.


Att bedja är att helt sig själv förglömma

i bönen: "Ske din vilja, icke min",

att låta nådens rika källsprång strömma

i egen tomhet, eget armod in.


Att bedja, det är kraften att försaka,

att mitt i stormen vara trygg och still

och visa alla v a r f ö r fast tillbaka,

i lugn förtröstan på att G u d så vill.


Gud redo är att nådens port upplåta

för varje redlig själ som klappar på,

i ödmjuk bön att livets dunkla gåta

i evighetens ljus förklarad få.

                                                                                                                       Ps o S  213






Kommentarer
Postat av: anne

En bekant köpte en flera meter lång kyrkbänk från missionshuset i Stjärnhov, hon kapade den i lämplig storlek, målade den riktigt vackert blå och skrev med skrivstil i guld på ryggstödet: " I Jesu namn till bords vi sprang, välsigna Gud att jag hann fram" och ställde den vid sitt köksbord. Den var jättefin och jag vill ha en också! :)

2009-06-21 @ 23:18:43
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

hahaha...frågan är om man skall ha en 1.95 m eller en som är flera meter lång. Det kanske löser sig själv om den skall stå inne.

2009-06-22 @ 07:13:56
Postat av: Anne

Sv. Tackar, tackar! Och jag ses gärna irl! :)

2009-06-22 @ 09:02:37
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

å det var väldigt välbekanta bilder..jag som är uppvuxen i frikyrkan känner igen mycket...jaghar faktiskt en gammal hederlig kyrkbänk hemma p gården...det är det bästa jag har frn den tiden faktiskt.....kram

2009-06-22 @ 18:23:15
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anne: Ett av sommarens projekt blir alltså att gå vidare med detta. Fika på stan. HInner vi innan semestern?



Pyrobritt: Har inga minnen i en bänk...lite annat däremot.

2009-06-22 @ 19:38:51
Postat av: annebelle

M-mm, här semestras det för fullt! Vi har inte ens tid att åka iväg någonstans. Fullt upp på tomten. Jag har förstått att du jobbar häråt, men vet inte hur man ser ut när man gör det...? ;-) Men jag håller med, lite varmt med jacka är det!

2009-06-22 @ 20:27:29
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Jenny

Fina bilder! Charm och känsla i dessa gamla hus, oavsett vad man lägger för värde i det för övrigt.

2009-06-24 @ 15:28:43
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Anonym

Precis, jag gillar även de gamla husen. Jag tänker att här har människor bott och verkat på olika sätt i många år. Husen är ofta byggda av medlemmarna själva.

2009-06-24 @ 16:55:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0