Behövs självhjälpsböcker för vårt självförtroendes skull?





Har självhjälpsböcker blivit vårt nya vardagsknark frågar sig programmet Babel ikväll.


Blir vi lyckligare av självhjälpsböcker? Jag sitter och lyssnar på ett samtal  med Mia Törnblom, Stefan Einhorn och Hanne Kjöller. Man konstaterar att det kommer ut så många självhjälpsböcker just nu. Tänk jag har också konstaterat detta och funderat en del kring detta?

Vad är det med oss? FInns det inga människor med hyffsat självförtroende? Hur har det kunnat bli så? Vad har vi missat att förmedla till varandra?
Hur förmedlar vi självförtroende till våra barn? Hur ger vi feedback på vad ungarna gör? Hur ger vi beröm och hur ger vi varandra beröm? Varför har vi ett samhälle där vi ibland gärna kritiserar istället för att vara vänlig och att lyfta fram varandra?

Varför har vi så svårt för detta?

Personligen gillar jag inte självhjälpsböcker över lag. Jag försöker läsa en del i alla fall mera för att man skall och för att veta vad människor pratar om.

Jag tror att självförtroende är något vi förmedlar till våra barn, något vi kanske får med oss från vår uppväxt och ibland kanske inte. Visst kan vi dock bygga självförtroende även i vuxen ålder även om man som barn inte har fått känna detta. Vägen är däremot ofta längre.

Tillbaka till programmet. Man har idag samlat ihop ett antal människor. Mia Törnblom pratar massor, lite forcerat som om hon måste hinna säga allt hon vill få fram. Hanne Kjöler säger lite kloka saker. Den som är klockren i sin saklighet och  i sina tänkvärda underfundiga meningar och ord det är däremot Stefan Einhorn. Han talar sakta så att vi verkliggen hinner lyssna på vad han säger.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Intressant att du tar upp det här! Jag har läst ganska många självhjälpsböcker i mina dagar (framför allt de senaste 5 åren) men jag har faktiskt tröttnat nu. Det är som om det bara går in och ut genom huvudet. Jag vill LEVA istället för att bara läsa... Jag hoppas hela tiden på insikter och konkreta råd som jag kommer att använda mig av, men det blir inte riktigt så. Självklart har jag lärt mig lite allmänt som känns värdefullt att ha med sig, ungefär som "basic" inom självhjälp, men det blir lite sorgligt när människor köper den ena boken efter den andra men ändå är ganska olyckliga....



Mia Törnblom var jag förtjust i ett tag (I bokform, men hon är väldigt forcerad live!)och hon har en intressant livshistoria, men det blir också konstigt när en del människor blir som gurus och praktexempel.



Rent allmänt är det tråkigt att människor lever med känslan av att inte duga pga brister och händelser längs vägen...



Lång kommentar om något jag själv funderat på! Missade dock programmet.

2009-03-19 @ 17:47:49
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Inga M

Vi bor i ett märkligt tidevarv när det negativismen hyllas. Det är mer lovvärt att klaga, riva ner och förstöra än att bygga upp, berömma och lyfta fram det positiva. Jag har just läst en bok om den, negativismen som samhällsfenomen! Det dyker upp på alla områden, inte minst i konsten vilket vi ju har sett på sistone.

2009-03-19 @ 23:07:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Intressant det här. Ibland har jag tänkt att kanske skulle jag ta och läsa en självhjälpsbok, men när jag sedan läser baksidan av boken brukar jag bara tänka "och?". Inget känns nytt, inspirerande, engagerande, utan mycket verkar vara samma tugg i olika tappning. Om detta nu på något vis skulle indikera att jag inte har behov av denna typ av litteratur så är det väl bra och något att vara glad över.



Einhorn har jag inte läst, men vi har boken hemma, och jag har tänkt läsa den. Sonen fick "Konsten att vara snäll" med personlig dedikation i konfirmationspresent, hans gudmor jobbar i samma byggnad som Einhorn.

2009-03-21 @ 16:27:42
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: sanna

jag trillade på en bok som jag först trodde var en självhjälpsbok som vilken som helst. men jag blev glad då jag insåg att den triggade igång mig till sånt jag själv ville...inte bara att jag skulle anamma vad andra skrev för att bli lycklig a la deras recept. intressantaste av allt; jag har haft så jäkla kul :)



result" rel="nofollow">http://www.bokus.com/b/9789153431688.html?pt=searchresult

2009-04-03 @ 21:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0