Våra hem genom tiderna.



Är det såhär ungefär vi skall ha våra hem. En låg soffa, matta, några sitthistorier i fyrkantig modell, stor Tv på låg bänk och lite tavlor liggandes på hyllor, litte pottlar inköpta på inredningsbutik och så förståss kuddar i soffan.

Är det detta som kallas trend.

När jag bildade "hem" i 80-talets början skulle ett vardagsrum se ut ungefär så här: Hörnsoffa, matta, vitrinbokhylla med lådor underst, sedan hyllor med glashyllplan. I bokhyllan skulle man ha en vit hand och lite fina glas vill jag minnas.Man skulle gärna ha en matta med björnhuvud eller nåt också. Två sidobord gärna och så förståss soffbord i vitt eller furu.Jag tror en golvlampa också med stor skärm. Det känns som jag glömt något,vad fanns det mer på baksidan till Hallenskatalogen? Någon som minns? Där kunde man köpa ett helt hem på avbetalning liksom och få allt på en gång som någon hade bedömt att det var lämpligt att man hade.

Kan vl nämna att vårt första hem var ett hopplock, stora skåpet som han fått av gamla tanten han bar hem matkassarna åt, furubord och furustolar från Ikea, billy-bokhyllor längs med hela vardagsrumsväggen, trend hörnsoffa i något plyschliknande i mörkrosa, furusoffbord, golvlampa med fot svarvad av släkten i Småland. Och sen var det konsten och där var väl den ledsna pojken mest framträdande och sen tjejkompisens konstverk...den där sommarvyn och sen den lilla röda stugan, beställningsjobbet som jag ville ha. Vill minnas att vi hade några vävda vepor i någon ljunglila färg också.

Det jag har kvar i vardagsrummet av detta, livet har ju gått vidare på många sätt, är det gamla skåpet vars hyllor inte ramlar sönder och pajar porslinet och billybokhyllorna...fast inte alla, några har fått en annan plats i vårt hem.

Hur såg Ditt första hem ut?

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag kan ju inte låta bli att tänka funktionellt: Varför ha en massa tavelhyllor som ska dammtorkas istället för att hänga upp tavlorna? Varför ha så låga möbler som är obekväma att komma ner i och upp ur (åtminstone för gravt medelålders och äldre)? Varför ha obekväma dynor att sitta på, utan ryggstöd?



Jag har ingen bild på mitt första hem, men det var ytterst spartanskt förstås: En snygg bred furusäng inköpt på Sencello (har kvar än), ovanpå den en vacker rödorangerandig yllefilt som är lika fin idag), ett byggbart furuskrivbord som också fick fungera som bord (har kvar än), en stereobänk (har kvar än) med stereo och TV samt en låg sittmöbel i ljusgrön manchester (ångrar att vi gav bort den).

2009-03-06 @ 06:54:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: TT

Ojoj, första lilla egna ettan var ett hopkok med gröna tapeter i slutet på 70-talet.

Första "riktiga" hemmet när man fick barn 82 var en brun historia... det väcker minnen!

2009-03-06 @ 14:02:26
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0