Träna Dej frisk!



'

Man slutar aldrig att förvånas. Visserligen vet jag att god hälsa och regelbunden motion kan leda till att förebygga sjukdomar. Men dagens Expressen slår alla rekord. 30 minuters motinn om dagen räcker för att förebygga sjukdomar.
 I artikeln skriven av journalist Av Mikael Tjernström förekommer följande uttalande:
-Fysisk aktivitet är en väldigt stark hälsofaktor, säger Mai-Lis Hellenius, professor på Karolinska sjukhuset i Stockholm.



33 sjukdomar som du kan förebygga genom att vara fysisk aktiv:


1. Artros 
2. Cancer
3. Cystisk fibros
4. Demens
5. Depression
6. Diabetes typ 1
7. Diabetes typ 2
8. Hjärtsvikt
9. Högt blodtryck
10. Koronarsjukdom
11. Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL)
12. Mag- och tarmsjukdomar
13. Metaboliskt syndrom
14. Multipel Skleros (MS)
15. Njursjukdomar
16. Osteoporos (Benskörhet)
17. Parkinsons sjukdom
18. Perifer kärlsjukdom
19. Polio
20. Ryggmärgsskador
21. Ryggbesvär
22. Rytmstörningar i hjärtat
23. Schizofreni
24. Stroke
25. Smärtor
26. Stress
27. Svimningar och balansrubbningar
28. Ångest
29. Övervikt och fetma
30. Astma
31. Beroende och missbruk
32. Reumatoid artrit (Reumatism)
33. Hyperlipidemi (fettrubbningar)



Vad anser Ni? Tror Ni på detta? Själv är jag tveksam. Många av sjukdomarna tror jag dock kan föfrebyggas tex smärtor, stress, typ 2 diabetes, övervikt och fetma, kanske ryggbesvär ibland, högt blodtryck osv.
Men jag vet inte om jag tror att allt som nämnts ovan kan förebyggas.

Vi kan bara göra så gott vi kan förresten.






Kommentarer
Postat av: Diana

Vet inte vad man ska tro, men det är väl bara att fortsätta springa på löparbandet och styrketräna som jag gör och se hur långt det räcker.

Hoppas på att få vara frisk lääääänge :)

Kram Di

2009-03-31 @ 22:35:28
URL: http://dianahagel.wordpress.com
Postat av: Daniel

Jisses så frisk man kan bli av motion!

2009-04-01 @ 08:53:25
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: anne

Ptjaaa...Varför inte? Kanske inte schizofreni då, men å andra sidan vet jag inget om vad som triggar sjukdomen så vad vet jag. Vi kan väl säga att det låter bra i alla fall, det har god effekt.

2009-04-01 @ 13:44:37
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Att fysisk aktivitet är otroligt viktig för kropp är jag övertygad om utan att vara hälsofreak. Fysisk aktivitet frisätter ämnen i kroppen, ämnen som höjer vårt välbefinnande.



Jag tror inte att alla sjukdomar kan motas eller tas bort genom motion. Men för många, många personer kan det säkert bli så att sjukdomar håller sig borta eller håller sig på en lindrig nivå.



Sedan kan man träna sig till skador och förslitningar också. LAGOM är alltid bäst!

2009-04-02 @ 07:25:09
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Ina

Mosjon hjelper? Sikkert nok. Forebygger? Langt ifra.

Ta MS som et eksempel, hvordan kan man forebygge en sykdom man ikke kjenner årsaken til?

2009-04-08 @ 23:09:10
URL: http://inajk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0