Kristi Himmelsfärdsdag - Gökotta?


Under 70-talet, åren då det mesta begav sig hade mitt kompisgäng en tradition att ge sig ut på Gökotta i arla morgonstund på Kristi Himmelfärdsdag. Det var en lämplig aktivitet för det hände ändå inget annat på fm den dagen...

Som sagt vi gav oss ut tidigt på morgonen....med cyklar och fikakorg. Vi möttes i stan och cyklade i samlad tropp till LIndbacke, ett naturreservat utanför Nyköping, vid Ryssbergen...mot Oxelösundshållet till. Jag tror att vi stack i väg runt 06.00 om jag inte minns fel.

Lite småtrötta var vi allihopa men pigga blev vi av cykelturen. Väl framme packade vi upp vår fikakorg och låg på filtar och slappade.

Vi lyssnade självklart till göken också.
          

Kommentarer
Postat av: Tanten

Det låter som en mysig tradition. Mitt gamla gäng cyklade alltid på utflykt sista söndagen innan skolan slutade. Det var alltid fint väder och oftast hade isen gått några veckor tidigare på Storsjön så då badade vi också...

2009-05-21 @ 14:31:44
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låter också som en sund och rolig tradition.//Herta

2009-05-21 @ 14:40:37
Postat av: anne

Och göken? Gav sig göken till känna?



Sv. Det finns något som heter RAR (regional arbetsmarknads rekrytering, ungefär). Fel huvudmän?

2009-05-21 @ 15:07:50
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Göken gav sig tillkänna på 70-talet. Idag har vi göken hemmavid och behöver inte cykla iväg i arla morgonstund.//Herta

2009-05-21 @ 15:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0