Kumlins vid torget eller kanske "kvalitetstid" med mannen.




Det kanske finns dem som tycker att jag springer på kafeér och matställen i tid och otid. Det gör jag inte men med vuxna barn kan man lägga upp livet på ett litet annorlunda sätt. Det är mysigt att gå och sätta sig, att bli serverad och att kunna dricka påtår på påtår med kaffe.

Vi ha också i nu ganska många år haft en tradition att efter gymmet på lördag fm blir det kaffe på stan...och eftersom det vid den tidpunkten snartär lunchdags så blir det lite "nästan-lunch"

Jag kan rekommendera en av vårens nyheter, Västkustpasta/lasagn. Det smakade jättebra och rejält mätta blev vi också. Kan rekommenderas!

OBS. Inte utan kaffe förståss.

Ps. Jag är lite osäker på om jag gillar begreppet "kvalitetstid". Vad tycker Ni andra? Är det nutidsmänniskans sätt att tydliggöra att nu lever vi i den aktuella situationen och gör något fint och vettigt av den. Hur tänker Ni ?

Kommentarer
Postat av: Tanten

Kvalitetstid och alla andra sådana lite intetsägande modeuttryck har en tendens att användas ironiskt av mig. Jag brukar t ex säga till maken att jag vill ha lite kvalitetstid med mig själv och så låser jag in mig på muggen...



Om jag ska säga vad jag tycker mer seriöst är det nog att där det brukar användas mest, föräldrars tid med barn, tror jag att det vill till en del kvantitet också. Ingen vare sig stor eller liten kommer igång att prata eller superumgås på kommando. Mina bästa prat med barnen har nog varit i bilen på väg till eller från något. Då har alla möjliga bekymmer, glädjeämnen och trams avhandlats.



Med tonåringar var det så minns jag att det liksom öppnade sig en lucka och så kunde man få veta deras tankar om man var där just då. En timme senare kunde hela saken vara inaktuell och inte längre pratbar. Luckan hade stängts och ögonblicket var borta.

2009-05-23 @ 14:51:33
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Daniel

Åh bjud mej!

2009-05-23 @ 15:14:17
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: anne

Vi var till japanen på Ö.Kyrkogatan.



Kvalitetstid är, som jag ser det, ett uttryck för föräldrars dåliga samvete. Barn händer här och nu och hela tiden, inte när det passar en som förälder att avsätta tid i agendan. Å andra sidan betyder inte kvantitet av tid i barnens (tonåringars, partners) närvaro att man bara sitter av tiden med tankarna på annat håll, det gäller att vara på plats, fysiskt och mentalt. Som Tanten säger gäller det att finnas där när luckan i tid/humör/ tillfällighet öppnas. Nog är man väl sådan själv också många gånger.

2009-05-23 @ 15:55:51
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med Er båda. Kvalitetstid för mej är ett ord som jag inte gillar speciellt bra. Det handlar om att fånga dagen och att på något sätt göra nåt vettigt av många stunder, inte bara speciella så vi tänker oss för.

Sen kanske det har gått över styr så att man får styra upp sig, för att hinna med och för att saker och ting skall bli av.

Våra lördag fm har en lång historia, från början en nästan nödvändighet men vi har fortsatt med vår tradition för att det är trevligt och mysigt och också gott.//Herta

2009-05-23 @ 17:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0