En äldre man ...och Gå och rösta på söndag1



Idag på förmiddagen åkte vi ner till stan för att göra två saker. Vi skulle köpa present till den senare under dagen anländande sonen och vi skulle hämta valsedlar till det imorgon stundande kyrkovalet.

Vi parkerade på öster och promenerade över torget, där var det full fart, modevisning, musik och sedvanlig torghandel samt den europeiska marknaden eller vad den nu kallades idag.

På vägen ner till stan hade vi en discus huruvida min man behövde köpa en ny höstjacka, gärna som han upplevde det själv med lite tuffare snitt än den på Dressman inköpta mörkbruna jackan som han hade på sig idag. Problemet är dock av teknisk karaktär. Det finns inga jackor med plats för allt nödvändigt som min man anser att man måste eller jag menar som han upplever sig måste behöva ha med sig.

Sen hittade vi också valstugorna med info och tillfälle till samtal inför valet till kyrkofullmlemet imorgon. Jag hittade tre valstugor, Miljöpartiet, sossarna och Vår kyrka. Vi gick till den stuga vi sökte och började plocka bland valsedlarna.

En man kom fram till mej och undrade om jag hittade vad jag sökte. Jodå svarade jag, jag tittar bara ordentligt så jag får med mej valsedlar till familjen.
Han tittade bakåt och svarade mej: Har Du pappa med Dej ?
Jag svarade: Nej det är min man.
Mannen svarade skrattande: Jag säger alltid tokiga saker.
Jag förklarade att det inte gjorde något men att jag skulle berätta för min man vad han sagt.
Mannen i stugan svarade att det tyckte han inte att jag nödvändighetsvis måste göra detta.

Inte kunde jag hålla tyst om denna intressanta kuriosainformation.

Vi skrattade gott åt detta allihopa.

Som kuriosainformation kan jag berätta att min far föddes tidigt 20-tal.




Strunt samma, händelsen ovan är ganska ovidkommande, egentligen.
Vad som är mera vidkommande är att vi som är medlemmar i Svenska kyrkan går och röstar imorgon. Kryssa gärna personer Du tror kan förvalta tjänstten och uppdraget för Guds rike här på jorden och närmast i den kristna församling inom Svenska kyrkan som Du tillhör


Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag funderar lite över om det är nödvändigt att ha den här typen av omröstning när det gäller kyrkan. Är verkligen de kyrkliga frågorna partipolitiska eller skulle man kunna ha en mer intern kyrklig omröstning med mer av personval till kyrkan? Behövs det verkligen politiska partier numera när kyrkan är skild från staten?



Jag vet verkligen inte, jag funderar bara högt liksom på bloggen. Jag har själv inte tagit ställning för det ena eller det andra.

2009-09-19 @ 22:53:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

I andra kristna församlingar där man har församlingsmöten mm så har alla medlemmar en röst till olika förslag, man väljer styrelse mm. I detta fall funkar demokratin oftast bra och vi pratar inte partipolitik. Skillnaden i detta fall är väl att medlemskapet hos många av oss finns av gammal tradition i Svenska kyrkan och vill vi springa på olika möten och rösta om lite alltmöjligt om vi inte är så väldigt engagerade?

2009-09-19 @ 23:32:55
Postat av: Anonym

Kan lägga till att jag egentligen inte tycker att det skall vara partipolitik inom den kyrkliga världen.

2009-09-19 @ 23:33:45
Postat av: anne

Jag kan tala om att oljerockar från Babour har mååånga fickor och att upphängningshällen klarar av en 20 kilos tryck, minst. Jag tror maken ser det som ett slags styrketräning.

2009-09-20 @ 16:50:21
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Han var nog rädd att din man inte skulle rösta om du berättade om hans fatala misstag gällande åldern.

Jag tycker inte politiken ska blandas ihop med kyrkan!

2009-09-20 @ 17:38:56
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja rädd blev han över sitt sk misstag. Han påverkade dock inte åt något håll.

2009-09-20 @ 20:53:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0