Facebock unga tjejers livlina...?

Unga tjejer beroende av sociala sajter som Facebook och Bilddagboken. Vär det som gör att Internet lockar?
Vad beror detta ? Vad får ung tjejer att slå på datorn det första de gör på morgonen innan frukost och innan dagen knappt har börjat? I artikeln kan vi läsa att killars dataspel, det hörs. Det observerar vi och kanske blir vi bekymrade över. Men tjejernas förehavanden framför datorn reagerar vi inte på på samma sätt. I dagens Vendela kan vi läsa om detta i en artikel av Sebastian Chabaan

""Stiftelsen Ungdomsvård i Stockholm jobbar med dataspelsberoende bland unga killar och män.

""Men den senaste tiden har de sett en tendens att allt fler tjejer fastnar i en helt annan form av beroende – sociala sajter.

– Det här förklarar lite varför vi aldrig får in tjejer som fastnar i dataspelsmissbruk. De ägnar sig troligtvis åt det här istället, säger Sven Rollenhagen, socionom och behandlare vid Stiftelsen Ungdomsvård.Allt fler tjejer och oroliga föräldrar hör av sig till Stiftelsen Ungdomsvård och berättar om problemet""

Alltid vara uppdaterade

– Tjejerna känner en gruppress att de måste ha de här sajterna. De känner att de måste vara med. De går in ofta för att se om det kommit ett nytt inlägg. Man vill hela tiden vara uppdaterad och samtidigt få lite bekräftelse, säger Sven Rollenhagen.
En del av tjejer som fastnar misstänker Rollenhagen även har det ganska struligt i livet.""


Är det så här? Är det så att tjejer sitter så mycket vid datorn att skolarbetet mm kommer i efterhand? Är det ok att ha sin kompiskrets och att hålla kontakt mest via datorn? Vad är det som gör att man byter ut kompisar in real life mot facebook? Är det så eller är påståendet fel? Hur hanterar vi som föräldrar detta?  Skall det hanteras eller skall man låta det vara?

Normal text Stor text Extra stor text

 







Kommentarer
Postat av: anna

Jag tycker det är väldigt lätt att fastna i en vana att dra igång datorn redan tidigt på morgonen...

även om jag är betydligt äldre än tonårstjejerna som lever sitt liv på Facebook.

Brukar titta om jag fått kommentarer på mina inlägg och se om favoritbloggarna skrivit nåt sen kvällen innan. Sen blir det en vända på Aftonbladet och Expressen. Kollar kanske mailen.

Det är inget måste, men känns avkopplande.



Varför står det att du är 109 år?

Kram Anna

2009-09-21 @ 21:29:40
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag tror inte att det behöver vara antingen eller utan både och. Man kan ha kompisar både irl och via nätet. Det är ett nytt sätt att umgås och jag kan vara lite avundsjuk. Önskar att det hade varit så lätt att behålla vänner när jag var ung som det är nu. Jag tappade kontakten med flera av dem som jag gärna skulle ha velat ha kvar om det inte varit så komplicerat med tågresor, pappersbrev och dyra telefonsamtal på 50- och 60-talen.

2009-09-21 @ 21:36:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vet inte varför det står att jag är 109 år. Tycker Du att jag skall ändra på det? Kanske jag gör det...



Ingas kommentarer är också intressanta. Ja visst är det lättare att hålla kontakten idag. Jag har också kompisar, eller hade som jag inte har någon kontakt med idag.Beror också på dyra resor och att man måste hinna skriva brev som skall postas osv .(konstiga ursäkter tycker kanske en del)

2009-09-21 @ 22:00:44
Postat av: Jess

Tror också att man kan ha båda, det viktiga är väl att inte låta datorn ta över livet.

2009-09-21 @ 22:06:15
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vet man när datorn tar över livet...

2009-09-21 @ 22:24:57
Postat av: Brutala Bloggen

Alltså jag tycker bara artikeln är skrattretande..



ALLA har facebook, den tar upp ALLAS tid, inte bara tjejers?



Sen är det ju så att tiderna faktiskt ändras. Ist för o prata timmar i tele med en kompis kan man ha kontakten med alla samtidigt på kortare tid än så till och med



http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.238575/facebook-lockar-seniorer



Mitt favoritcitat ur wendela-artikeln

"En del av tjejer som fastnar misstänker Rollenhagen även har det ganska struligt i livet. "

Det fick mig skratta mest. Det säger ju ingenting.

2009-09-21 @ 22:41:39
URL: http://metrobloggen.se/ruv
Postat av: Mia

Intressant inlägg och intressanta kommentarer. Jag tillhör dem som menar att nätets sociala sajter av olika slag är just ett nytt sätt att umgås. När jag var ung tjej så umgicks jag med kompisar, kunde sedan gå direkt hem o prata med samma kompis minst en timme i telefon.



Oroande blir det först om ungdomarna endast umgås via nätet och inte IRL. Å andra sidan finns det människor som har stora problem med sociala kontakter, kanske aldrig lyckats etablera kompiskontakter, som lyckas med nät-vänner. Och i de fallen är det enbart positivt... eller hur!?

2009-09-21 @ 22:55:03
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Nu har jag läst kommentarerna från Brutala Bloggen och från Mia. Inte alla har facebook. Det finns många som valt att inte vara med. Själv var jag väldigt tveksam under ett par års tid innan jag hängde på. jag som skaffade dator för många år sedan, ahr hållit på med hemsidor bde åt mig själv och andra, har bloggat, varit listowner och en massa saker, jag det där med bilder och html och en del annat.

Men facebook, jag var tveksam för integritetens skull. Men nu är jag med sedan i somras..och jag har långt kvar till 55( ang artikeln som lockade seniorer dvs 55+ enligt den artikel)



Idag är jag med. Jag kan förstå att många sitter lite för länge, det är spännande och kul och som Anna sa, att kolla på morgonen om någon skrivit något inlägg.



Mias kommentar är också viktig. Det finns många som har svårt irl, svårt för sociala kontakter men lättare att prata via internet.



Intressant också det där om hur vi var med kompisar och sen gick hem och pratade i telefon en timma...

2009-09-21 @ 23:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0