Begrava lilla mamsen på lunchen?

Sitter just nu och lyssnar på Människor och tro. I Sverige så väntar vi längst med att begrava våra anhöriga. Här i Sverige kan vi enligt våra lagar vänta längst två månader efter dödsfallet  och innan vi begraver. Lagen kommer dock att ändras så vi måste hantera våra begravningar senast en månad efter att döden inträtt. Det är vanligt att vi väntar ungefär 18 dagar, högst en månad. Som anledning till vår väntan får jag höra att vi har så mycket annat som behöver göra före begravningen av t ex lilla mamma. Fjällresan med familjen och konferensen med jobbet går före.
En präst någonstans i vårt land berättar om ett tillfälle då en man kom in på församlingsexpeditionen, tog fram sin kalender och sa följande. Jag kan på tisdag i nästa vecka. Jag har ett möte klockan 15.00 så jag hinner om vi tar det på lunchen .
Vi pratar om hans mamma.
Var har vår värdighet tagit vägen?
Var har vår respekt för gamla släktingar tagit vägen?
Tidigare hade vi ett sorgeår men nu skall vi vara fitt for fight redan efter ett par månader?
Vi lever i effektivitetens tidevarv!

Kommentarer
Postat av: anne

Det här har jag tyckt varit helsjukt så länge!!! Vad är det som har hänt? Min pappa begravdes efter en vecka (1985) och det får väl anses som acceptabelt, om inte annat ur ett hygieniskt perspektiv. Bårhusens kylrum är fulla (och det vet jag) och där arbetar man numera med stor respekt för de avlidna så att stapla kroppar ovanpå varandra, det görs INTE.



Min kompis svärmors begravning dröjde väl en månad och det var för att kyrkan var så bokad. Hur är det möjligt? Ha kvällsbegravningar då.



Och sedan, hur är det i andra länder? I USA begraver man inom några dagar, man får vara glad om man hinner få en flygbiljett.



Jag gillar det inte, det är ohygieniskt och det är inte bra för de anhöriga.



Anne har talat.



PS. Själv vill jag frystorkas så jag hoppas patentet går igenom snart.

2010-08-13 @ 16:08:08
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Selma

Det är så märkligt. Kan det vara rädslan för döden som gör att vi försöker få det sista farvälet som att boka en klipptid eller gå till tandläkaren. Ett sätt att hantera vår ångest?

2010-08-13 @ 17:50:00
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Mia

Jag tycker också att det är tragiskt om vi är så effektiva så vi inte kan ta sorgen när den kommer. Personligen vill jag inte ha begravningen endast 2-3 dagar efter dödsfallet, det känns inte ok heller. Jag vill hinna "ta in" att dödsfallet har skett. Även efter långvarig sjukdom så blir det så konkret och annorlunda när den anhörige är borta, trots att man vetat under lång tid. Men att vänta en månad eller längre känns makabert för mig.

2010-08-14 @ 08:19:50
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Jess

Usch vad illa berörd jag blir, men det finns nog alldeles för många människor av det slaget.

2010-08-14 @ 09:03:42
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Inga M

När min mamma dog så väntade vi flera veckor med begravningen, men det berodde mest på att svägerskans pappa dog några dagar innan och det alltså blev två begravningar. Sen vet jag att när vi skulle boka in tiden så var det väldigt fullbokat. Jag fick en känsla av att man har valt ut vissa dagar i veckan för begravningar och att man inte gärna vill avsätta andra tider. Präster och kantor och annat är liksom schemalagt mer effektivt idag, församlingar slås ju ihop och man ska hinna serva fler människor än tidigare. Kan tänka mig att det handlar om kyrkans krympande ekonomi.



Men skälet till sena begravningar kan ju också vara som det skrivs nu, att man vill hinna göra annat innan, men det förstår jag inte för fram till begravningen var mina tankar helt ockuperade av sorg, jag hade inte kunnat koncentrera mig på semester eller annat.

2010-08-14 @ 11:32:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: annebelle

Så är det. Det tar evigheter, särskilt i Stockholm där jag jobbade tidigare, och så här på sommaren är det extra olustigt. Jag tror inte att det har med effektivitet att göra. Folk är daglediga och har ändå inte tid. Tänk när Yitzhak Rabin dog och begravdes inom något dygn, Bill Clinton och andra världsledare kom på begravningen, ställde in allt annat. Det brukar jag tänka på när jag kommer i kontakt med detta svenska fenomen.

2010-08-14 @ 23:50:06
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: annebelle

Måste tillägga att jag tror inte att det har med kyrkans vikande ekonomi att göra. På enstaka håll kanske, men i huvudsak beror det på de anhörigas önskemål.

2010-08-14 @ 23:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0