08:or och vanligt folks filmtittande.



Även denna jul är det premiär på nya filmer. Medan Herta fixade i köket nu på fm lyssnade hon på ett program)( egentligen på flera stycken) på P1 där man hade reccenserat ett antal filmer bl a Änglagård och Narnia. Änglagård hade man inte mycket till övers för. Man sa att det var en beskrivning av ett trångsynt Sverige som inte längre existerar. Folk hade koll på varandra, pratar om varandra och ligger med varandra? Herta har inte sett filmen ännu. Det är premiär i morgon.  Sverige är inte så som filmen beskriver sa man i Kulturprogrammet. Skitsnack! Tror jag visst att det är. Vi har ett svenskt hedersbegrepp hur vi skall vara, bara det att vi inte använder de termerna av heder. Vi använder andra ord. Vi skall se filmen, förmodligen på Annandag Jul.

Man pratade om Narnia också. Herta har läst böckerna, ja det mesta som C.S Lewis har skrivit. Hon gillade hans böcker en gång. Man beskrev Narniafilmerna som ett sagoland. De två första filmerna var bra sa man  nu så har de tappat stinget. Nu handlar det mest om godheten och det onda har försvunnit( ungefär citat) Sen konstaterade man att författare Lewis var kristen vilket förklarat hans syn och även varör denna senaste film är som den är. Det är för mycket godhet i filmen avslutade man Narniareccentionen med?

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag älskar fortfarande CS Lewis. Den som vill göra mig glad skulle leta reda på "Utflykt från en tyst planet"-triologin åt mig. Och du har så rätt, visst har vi en cementerad hederskultur även här.



God Jul!

2010-12-23 @ 16:05:30
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Skatan

Visst håller vi rätt på varandra även idag i Sverige ... på gott och ont. Det vore kanske förskräckligt om vi struntade i varandra helt och hållet.



Jag är nyfiken på Änglagård III men ... Narnia måste jag i så fall se de tidigare filmerna först, väl? Eller kan man se dem fristående.



Ha en fin lillejulafton ikväll ...



och Kram!

2010-12-23 @ 17:02:08
URL: http://skatanstankar.wordpress.com
Postat av: anne

Änglagård i sig är nog OK, det är bara det att jag är så trött på Helena Bergström och hennes framtänder, kisande ögon och guppande kroppsdelar. Jag tror att man förväntas gilla henne, men jag tycker hon har så begränsat antal uttryck att jag får det svårt med henne.



Rickard Wolf-det är däremot en helt annan historia... :)

2010-12-23 @ 17:51:40
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: annebelle

Hm. CS Lewis gillar jag men inte Änglagård. Men visst finns det trångsynta, kontrollerande jantesverige. Hedersbegrepp, förstår vad du menar.

2010-12-23 @ 22:46:10
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: annebelle

Man äter dem precis som de är. Skal och allt, ta bara bort fästet (men det är nog svårtuggat;-)). Goda när de är lite hårda tycker jag, men mjuka tillsammans med ost på kex är också mums. Hoppas du gillar!

2010-12-23 @ 23:17:38
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag gillar Änglagårdsfilmerna I och II skarpt. Kanske beroende på att jag vuxit upp på rena landsbygden, i bondekulturen och känner igen en hel del från förr. Det är också kvalitet tycker jag det här med nostalgi. Gillar bonnahumorn i dem... s Jag ska absolut se III:an som ska vara inspelad cirka 5-6 mil härifrån...



2010-12-24 @ 13:20:33
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0