Lönnsirap eller inte?



En gång för länge sedan, fick jag en present eller om det nu var sonen som fick den, nämligen lönnsirap av en bekant. Saken förklarades med att alla amerikanska barn åt lönnsirap till pannkakorna.



Vederbörande själv hade provat men visste inte (?) om vederbörande gillade detta?  Nåväl vi brassade pannkakor så det stod härliga till.

Resultatet: Ingen av oss gillade lönnsirapen speciellt. Vad berodde detta på att vi inte uppskattade detta? Ingen aning. Gjorde vi fel pannkakor. Vi gjorde tunna nordiska och inga american pancakes? Var detta svaret på vår undran eller var det så enkelt att vi inte förstod oss på den sk lönnsirapen? Förresten varför säger man lönn? Är den falsk eller húr ligger detta till? Vet någon och kan vara mej behjälpelig efter alla år?




Nåväl idag, i ett annat sammanhang skall vi äta pannkakor. Vad vi har till?

Hallonsylt
Jordgubbssylt
Hjortronsylt

Varierat för att passa oss alla.

Kommentarer
Postat av: Carina

Jag gillar inte heller lönnsirap. Inte ens till Americanska panncakes. Men det var inga problem "over there" det fanns annan god sylt också.



Lönnsirap - kommer den inte från lönnträdet? Har för mig att jag sett i någon film hur man knyter fast burken på stammen och skadar "barken" så att saven (sirapen) rinner ner i burken.

2010-12-28 @ 19:51:22
URL: http://justmintoo.blogg.se/
Postat av: Selma

Lönnsirap är lönnsav typ. Om den behandlas för att tjockna vet jag inte kanske kokar men ihop det. Jag tycker att det är skumt men gott men konstiga amerikanska pannkisar med amerikanska pålägg. Bacon och lönnsirap eller lönnsirap och smör och jordgubbar. Helt ok faktiskt.

2010-12-28 @ 19:59:50
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Mmmmm.... Gott är det, till pancakes och waffles och French toast! Våra helgfrukostar med andra ord!



Men, faktum är att den rena, riktigt dyra lönnsirapen är inte riktigt lika god som vardags-pancake-syrup.

2010-12-28 @ 21:48:53
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0