Livet självt



Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken...


Ibland blir inte livet som man vill. När allt är som ljusast. När familjen har det bra, allt är ok med arbete, universitetsplugg osv och även egna hälsan är på G, Skidresan väntade denna helgen och livet leker som det också kan i mitten så här, så händer saker. Vi ställs inför livets förgänglighet. Mina barn- och ungdomsår parerar förbi (heter det parerar förresten?) i tankarna och jag minns sådant jag inte har tänkt på på länge.

Min älskade storebror lämnade sitt liv här på jorden i torsdags kväll. Han fick en stor hjärninfarkt i måndags em och jag har sedan dess funnits hos honom på lasarettet, på en underbar medicinavdelning där de var så bra och hade ett så bra och fint bemötande, något jag kommer att komma ihåg.




Var inte rädd

Var inte rädd. Det finns ett hemligt tecken,

Ett namn som skyddar dig nu när du går.

Din ensamhet har stränder in mot ljuset .

Var inte rädd i Sanden finns det spår.

Han älskar dig, han väntar dig i kväll –

En  kväll när du förstår hans hemlöshet

Och hur han längtar efter dina steg :

Från evighet har han stämt möte här.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn,

Du ser den inte nu, men färdas dit.

En dag skall du bekänna högt hans namn,

Hans kärleks frid som ingenting begär.

Du är på väg. En dag blir natten vit.

En dag och stjärnor växer ur hans famn.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn,

du ser den inte nu, men färdas dit.

Ylva Eggehorn





Kommentarer
Postat av: anne

Så jättetråkigt Herta!!! Jag förstår då vad det är för annonstext du tänker på...Men du kunde vara med honom, hos honom. Jag skickar dig många kramar och tänker på dig.

2010-02-13 @ 21:17:02
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: annebelle

Jag känner med dig. Ylva Eggehorns text är underbar, så vacker och hoppfull och trösterik. Jag önskar dig massor med tröst och hopp.

2010-02-13 @ 22:04:48
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Britt

Så tråkigt att din bror gått bort så hastigt.



Min pappa fick stroke och gick bort för två år sedan. Han låg också på en helt underbar avdelning - Strokeenheten, där jag och mamma vakade. Vad skönt att höra att din bror hamnade på en underbar avdelning den sista tiden i livet, och att du kunde vara där med honom. Det är hemskt när sjukdom tar ens nära och kära ifrån en så hastigt. Jag känner med dig.



2010-02-13 @ 23:37:57
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Mia

Läser här att din bror fått lämna jordelivet. Tråkigt, men skönt att det är över. Det blir en chock när sjukdom följs av döden så snabbt, samtidigt som det nog är så vi flesta vill lämna livet. Utan en utdragen process.



Tänker på dig!

2010-02-14 @ 20:20:51
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jo det är nog skönast om det får gå ganska fort om det nu ändå skall ske.

2010-02-14 @ 20:37:24
Postat av: Jenny

Väldigt tråkigt, sänder en deltagande tanke!

Tiden som hejdar sig när allt flyter på...

Det är mycket viktigt hur man blir bemött i svåra stunder, det har jag också erfarenhet av, och jag tror att det kan stötta och stärka en lite grann i det jobbiga när man ser tillbaka.



Gillar också Ylva Eggehorns text!

2010-02-15 @ 10:47:59
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Inga M

Det måste vara omvälvande att följa en så nära anhörig till slutet. Jag antar att det kommer mycket sorg och många reflektioner över det som är gemensamt i Era liv. Hoppas att det inte var alltför smärtsamt för honom utan att han kunde få somna in stilla. Ylva Es text är fin.

2010-02-15 @ 22:35:30
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: margit

Hej Herta! "Hittat" in i din blogg...bläddrar bakåt och här läser jag om din bors bortgång...va fint att du kunde "vara med" de sista dygnen innan han länande detta jordelivet..för att komma till en annan värld...ljusare.

Fina verser från Ylva Eggehorn du citerat!När någon anhörig "länar oss2 så blir vi påmind om hur "skört" livet är...oc vi skall ju alla "den vägen vandra"..

Kram!

2010-02-17 @ 12:02:12
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Å så tråkigt! Det är verkligen tvära kast emellanåt i livet och kanske är det tur att man inte vet vad som väntar. Det gäller att ta vara på och njuta av dom stunder då allting faktiskt är bra.

Ta hand om dig.

2010-02-17 @ 22:35:25
URL: http://fabulousforty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0