Attackflygare

 

Värmeböljan ger fler bromsar

Värmen är toppen, tycker fäbromsarna och kommer attackflygande överallt denna sommar.

I år har vi många av dessa bautastora sk fäbromsar. De atackerar och suger blod ur hästar och kor. De ser skräckinjagande ut mycket beroende på sin storlek.

Många människor har också blivit angripna i år.

Det varma vädret har inneburit att fästingarna och myggen dragit sig tillba. Alltså inte något besvärligt som inte har något gott med sig.

Lite fakta om fäbroms:

Den blir 2 cm lång. Bromsar är stora flugor som förekommer i hela världen. Det finns cirka 4 000 arter, varav 45 i Sverige.

  Hos honorna är mundelarna omvandlade till bladlika stiletter, och med dem biter de hål på huden hos däggdjur. Betten är därför smärtsamma. Bromsarna kan överföra harpest mellan djur och från djur till människor.

  Fäbromsen förekommer i Götaland och Svealand.

Det är inte kul med flygfä. Denna bloggs innehavare gillar dem inte. Man skall kunna sitta helt obehindrad och koppla av och samtala om trevliga saker samtidigt som lastflyget kommer farande med dunder och brak. Periodvis kan jag det, periodvis springer jag. Periodvis gillar människor att uppmärksamma detta, periodvis inte. Det är mest avkopplande där situationen inte uppmärksammas och när människor har annat viktigare att prata om.

Men trots detta avstår jag inte från att bada i sommarsjöar med häst och kreatur i närheten. Aldrig någonsin. Svensk sommar är mycket viktigare än så.

Minnns min barndoms somrar i stugan i Sörkärr utanför Stigtomta. Minns en gång när vi satt ute och fikade och helt plötsligt bet något mej under bordet, skitont ( hoppas inga barn läser detta jag vet att man inte får säga skit). En big bula uppstod och sedemera försvann och sen var det inte mer med det.

Det är tur att man inte är häst en sommar som detta.

Hur har Du det med bromsar och flygfän?


Kommentarer
Postat av: Suss

Jag HATAR dem, just de där är jag nästan rädd för av någon anledning. Som tur är har jag inte "träffat" på någon i år och hoppas jag slipper göra den bekantskapen. De är så gigantiska jämfört med en mygga eller knott.

2010-07-19 @ 22:32:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Under vår vända i Norrland fanns det massor av dessa som helt plötsligt dök upp.

2010-07-19 @ 22:34:26
Postat av: anne

Mitt blod/hud-pH tillhör inte den absoluta favoriten, flygfäna går på maken hellre...

2010-07-19 @ 23:12:51
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mygg och knott har det varit lite av i sommar tack o lov. Men mer av bromsar som sagt.

2010-07-20 @ 05:34:51
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0