Gamla linnehanddukar av bästa sorten.


Idag har jag tvättat linnehandukar, tvättat och tvättat...

Idag har jag tvättat en förfärligt massa linnéhanddukar i 90 grader med förtvätt. Ni vet såna där  linnehanddukar som tål hur varmt vatten som hellst, nästan. Jag var ner till byn och handlade Via tvättmedel för vittvätt och tänk allt blev rent.

 FInns det något härligare på ett klädstreck än vita linnehanddukar som blåser för vinden. Det skall ju förståss vara av den gamla sorten, den man kunde få med sig hemifrån om någon kunde väva och hade vävstol, eller kanske inköpt på en syföreningsauktion eller liknande. Här där jag är finns det handdukar med olika monogram tillhörandes från början olika personer. Det skulle vara ett antal till hemgiften.

 Minns att jag fick av min mamma 12 st,  av varje sort när jag skulle gifta mej en gång för länge sedan. De håller än och de blir bara bättre och bättre...




Kommentarer
Postat av: Selma

Gammalt linne är underbart. Jag har kommit över ett halvdussin från försvarsmakten med texten i gul bård "Försvarsjukvård toalett".

2010-07-15 @ 15:28:28
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Anonym

Men så fint och kombinerat Du har det på toan nu då.

2010-07-15 @ 16:57:55
Postat av: anne

Om man har många kunde man kanske sy påslakan av dem? :)

2010-07-16 @ 00:34:27
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Visst kan man sy påslakan om man nu vill.

2010-07-16 @ 23:30:38
Postat av: Inga M

Tja, det blir till att börja väva åt barnbarnens hemgift! ;-))



Tänk att det har varit så, att man vävde handdukar själv hemma. Inte konstigt att det behövdes syslöjd då.



Jag har också ett antal ärvda såna här med fastrarnas monogram och jag använder någon i taget, men i ärlighetens namn blir de inte så mycket brukade, disken torkar ju oftast själv i maskinen.

2010-07-19 @ 06:17:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi använder dessa dagligen, till alltmöjligt i köket och till glasögonen!

2010-07-19 @ 10:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0