Brickebacken


Jag skrev några rader i ett tidigare inlägg om att alla tjatar om att Svergies kronprinsessa gifter sig med en man ifrån enklare förhållanden, i varje fall om man skall tror massmedia. En av alla kommentarer var ifrån Suss som skrev att i Örebro tjatar man om att han bott i Brickebacken, en stadsdel i Örebro.

Vad är nu Brickebacken kan man undra? Så här kan man läsa på Wikipedia: 

Området har fått sitt namn efter den förkastningsbrant som skiljer det näraliggande villaområdet Brickeberg från Universitetsområdet och resten av Örebro. I backen låg tidigare Café Brickan, som fick ge namn åt hela det bostadsområde som byggdes 1969 - 1972. Brickan var först ett torp, som hade fått sitt namn av sluttningen där det låg, ('bricka' var en beteckning för backe). Själva backen strax söder om Örebro på vägen mot Gällersta kallades förr Brickebacken.[1][2]Sedan Brickebackens bostadsområde byggdes har villaområdet i backen fått namnet Brickeberg


Jag läser fortsättningen vilken jag tycker är en intressant vinkling av det hela:

Området karakteriseras av huslängor med två våningar, där varje lägenhet har egen ingång. Gårdarna är omväxlande, så att varje huslänga delar framsida med en annan huslängas framsida och baksida med en annan huslängas baksida. Nedervåningarna har egna uteplatser på baksidan och på framsidan har både nedre plan och övervåningen stora balkonger. En del lägenheter har dessutom balkongerna inglasade. Bakom centrum finns fyra höghus, där några består av insatslägenheter.

 
Jag väljer att leta lite bilder från Brickebacken på webben och hittar en kul länk till den pool som finns i området och som jag sett i verkligheten, fräscht och fint men jag tog aldrig några egna bilder.

På Örebrobostäders hemsida kan man hitta denna info och denna bild:

Brickebacken info

Brickebacken erbjuder Örebros högsta läge, fem kilometer sydost om centrum. Här finns frisk luft, närhet till strövområden och motionsspår samt gott om gräsytor. Stadsdelen har ett eget centrum med mataffär och service och ett fint inomhusbad med gym och solarier. I centrum finns även kultur- och fritidsföreningen Trädet med verksamhet för alla åldrar. Föreningen driver också Café Brickan. I stadsdelen finns också en plaskdamm utomhus för lite mindre barn.

Stadsdelen byggdes 1969-73 och har drygt 1 800 lägenheter. De flesta husen är byggda i två våningar, vilket gör att många lägenheter har uteplats. Lägenhetsstorlekarna varierar från två till fem rum och kök. I stadsdelen finns också två höghus med hiss. I lägenheterna har du tillgång till snabbt Internet via kabeltv-nätet och Stadsnät.

Alla gårdar i Brickebacken är alla bilfria. Barnen kan röra sig fritt och hittar snabbt många kompisar. För dig som är trädgårdsintresserad finns möjlighet att bli gårdspysslare. Då får du material och växter av ÖBO för att själv utforma och göra fint på gården där du bor

Detta lät väl ganska trivsamt tycker jag.



Sonen har bott i området en termin nu det senaste året Han beskriver området som lugnt och helt ok. Här bor människor som på andra ställen, ingen fara, lugnt. Mest barnfamiljer förståss i anslutning till den studentlägenhet som killarna bodde i.



Detta syntes aldrig även om det hände ibland. Jag tror att polisen kommer till fina gatan också. Eller jag vet att den gör det.


Här kommer lite egna bilder från stadsdelen



Konsum och en arabisk butik som hade massa spännande varor. Där inne var det ordning och reda. Jag köpte något vill jag minnas. På konsum också.



Trevlig killlägenhet/studentlägenhet med stort kök och rejält tilltagen balkong där man går in.

Här bodde grabbarna. Trevlig lägenhet. Dörren låstes därnere och man hade sedan "egen trappa" upp till balkongen utanför köksfönstret. Det enda strista i sammanhanget var brevlådan som var placerad lite oskyddad utanför dörrarna nere utanför liksom. Lite trist när mamma vid två tillfällen skickade små paket som inte kom fram eller som kanske försvann? Skickade bla lite småsaker i färgglada paket efter en examination. Kanske postverket även om jag såg småttingar som hade ett visst brevlådeintresse  när vi var där. Trist men livet kan ju vara lite trist ibland.




Från det ena till det andra. Här bodde jag min första termin i Örebro. Husen var fulare på den tiden, en mörk brun 70-talsfärg. Ett rum med kokskåp och toa utan  toalett. Däremot fanns det telefonkiosk i området. Vi var några tjejer som bodde där. Några bodde där hela tiden. För mej  blev det en termin innan jag kom hit:







På 18 kvadrat med kök och allmän telefon i korridoren trivdes jag så bra här. Detta är alltså Studentgatan i Örebro. På min tid sa man att man bodde i Almby, idag att man bor på Campus.



Hittar detta 1 aprilskämt från Nerikes allehanda. Ler! Jag som har haft sådan respekt för Nerikes Allehanda, som gillat denna tidningen. Eller så är det kul.
Vad gjorde då föräldrarna i Örebro. Gick pappa på Sopis där eller nå´t?


Ja det finns mycket att fundera över, om man vill. Brickebacken är i alla fall hyffsat trevligt. Släkt till familjen i staden beskriver området som lugnt.


Kommentarer
Postat av: Mia

Även en av mina söner bodde något år på Brickebacken innan han flyttade närmare univsersitetet. Han trivdes i studentlägenheten men längtade efter "det riktiga studentlivet" strax intill läroanstalten. Vad som var bättre där förstod jag aldrig... men något var det som lockade...

2010-06-09 @ 11:51:14
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Brickebacken är helt okej, det finns bättre och värre ställen, precis som i alla andra städer. Det var jätteroligt att läsa ditt inlägg om staden jag återvände till 2001 och jag kände hur jag satt och log och nickade allteftersom jag läste och klickade på länkar.

2010-06-09 @ 21:41:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mia: Jo men visst är det roligare närmare Campus. Lätt att träffa kompisar när man vill om man vill och lätt att gå hem därefter.

Suss: Kul!

2010-06-09 @ 22:31:58
Postat av: Sandra P

Jag bodde i brickebacken som liten =) Och jag gillade det, nu har jag inte bott där sen 97 så jag var ganska liten också mellan 88-97 .. =)

2011-09-08 @ 20:25:42
URL: http://sandra-omsandrasliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0