Så sluts cirkeln.


Östra kyrkogåden.











Så sluts cirkeln och vi har bara minnena kvar.

Var inte rädd

Var inte rädd. Det finns ett hemligt tecken,

Ett namn som skyddar dig nu när du går.

Din ensamhet har stränder in mot ljuset .

Var inte rädd i Sanden finns det spår.

Han älskar dig, han väntar dig i kväll –

En  kväll när du förstår hans hemlöshet

Och hur han längtar efter dina steg :

Från evighet har han stämt möte här.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn,

Du ser den inte nu, men färdas dit.

En dag skall du bekänna högt hans namn,

Hans kärleks frid som ingenting begär.

Du är på väg. En dag blir natten vit.

En dag och stjärnor växer ur hans famn.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn,

du ser den inte nu, men färdas dit.

Ylva Eggehorn




Kommentarer
Postat av: Skatan

En verkligen vacker plats för "den sista vilan" ... jag går förbi utanför nästan varje dag för det är väl Nya Kyrkogården i Nyköping?



Om inte den döda kan njuta så kan vi som besöker gravarna eller minneslunden njuta ...



Kram!

2010-06-22 @ 09:48:48
URL: http://skatanstankar.wordpress.com
Postat av: anne

Jag vet inte vilken kyrkogård detta är. Jag tycker om kyrkogårdar, jag tycker om stillheten men också det man kan utläsa om människors liv och den tid de levt i. Oftast inte särskilt mycket, men tillräckligt för att man ska få något att tänka på.



Dikten har jag i en bok i hyllan, den är fin.

2010-06-22 @ 18:20:22
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Känner NI inte igen Allahelgonakyrkan på några av bilderna?

2010-06-22 @ 19:28:18
Postat av: anne

Dit har jag bara varit en gång på Lucia! Jag har inte ens tänkt på att det finns en kyrkogård omkring.

2010-06-22 @ 20:59:53
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jodå. Här finns viktiga minnen.

2010-06-22 @ 21:36:42
Postat av: Mia

Östra Kyrkogården här i Jönköping är nog något i stil med den här som du visar foto från.



Vackert, fridfullt! Är det där du vill vila när den dagen kommer?

2010-06-25 @ 09:38:09
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0