Studentkortegen


Slutade lite tidigare på jobbet idag, fredag, cirkus 13.45 var jag inne i stan.

























Bestämmer mig hastigt för att idag skall det ske. Jag skall åka ut till Skavsta och växla tillbaka mina Israeliska shekel. I radion säger de att klockan är 14.oo. Exakt 14.00 släpper de studenterna från respektive skola. De skall ut och hälsas välkomna av släkt och vänner och sen skall det tävlas mot torget.

Men vad är det jag ser. Här kommer ett välklätt gäng unga gossar iklädda studentmössor. Hur sjutton har de hunnit så långt. De får ju inte lämna före 14.oo? Misstänker allvarligt några av de nya friskolorna som kanske inte har kollen av vilka traditioner som gäller ( NI hör väl, allt skall vara som det har varit tidigare i alla år)


 Ash strunt samma... fast egentligen inte.

Nu vänder jag mig till Dej som bor eller har bott i Nyköping med följande frågeställning. ´Vilket hus är detta? Vilken känd Nyköpingsprofil bodde här en gång.







Klicka på bilden och se årets Studentkortege. Filmen är länkad till Södermanslands Nyheters hemsida och fotografen heter Jenny Palmqvist. Jag var in till stan, efter svängen till Skavsta, och kollade kortegen förståss. en periodvis tragisk historia. jag tycker att det var lite mycket alkohol med i vissa ekipage idag. Det fanns någorlunda hyffsat vad det verkade skapligt i formstudenter också men många var kraftigt påverkade av alkohol. Lite för mycket och det var inte kul.

Där jag stod så var det helt plötsligt ett ekipage, där mycket alkohol flödade med inriktning på Öl. Helt plötsligt började några gossar att kasta öl över ett sällskap av unga damer i fina klänningar inklusive äldre dam 70 +. Först skrattade tjejerna vilket de snart slutade med när de insåg att det inte är kul att bli halvt dränkta i Öl utslängt på tidig eftermiddag när man kanske skall vara fin hela kvällen.

Tveksam till om detta är studenter? Mera fyllerullanaktiviteter tycker jag nog. Och dessa unga män skall hem till släkt och vänner sedan och visa upp sig i detta skick?

För att prata om något annat i sammanhanget så tog jag lite bilder från kortegen. Här kommer de:

Först lite bilder från Nicolaiskolans gård där ekipagen stod och väntade och man kunde läsa texterna på bilarna.















 













Lite läskigt är det väl...

Och här satt tjejerna och tittade. Helt plötsligt tappade de sina blommor men vänliga själar försökte och lyckades att kasta upp dem igen... När jag ser fötter ut sådär blir ja grädd att någon skall trilla ut och ramla ned.




























Ja detta var ett litet axplock. Roade mej med att gå runt idag och kolla vad som gäller på de vita lakanen just nu.










Kommentarer
Postat av: anne

Visst är det ett spektakel, både roligt och sorgligt på sina håll. Jag måste säga att i Norrköping flöt flakåkande på hur bra som helst, ala skolor släpptes inte samtidigt så trafiken flöt på undertiden och låt vara att det fanns de som var påverkade, men så gott som inget av akoholsprutande på åskådare eller varandra förekom. Kanske försöker Nyköpingsstudenterna ta efter Stockholm (där man byter om till sunkiga kläder inför flakåkandet).



Det där huset har jag ingen aning om, jag har inte den kollen på Nyköpings historia än. Maria Gripe? Anna Lind?

2010-06-12 @ 08:17:59
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ailas

Jag blir lite ledsen när jag ser sånt där... En del sjunker faktiskt lite "under nivån"!



Bloggade lite om vårt studentfirande här i Jönköping och måste säga att ungdomarna i vår skola skötte sig jättefint. Läste nu på morgonen att även polisen gav dem ett gott betyg: Lugnare än en vanlig helg! Även om det festas på sina håll, är det bra att det sker på ett värdigt sätt.

2010-06-12 @ 08:56:36
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Anonym

Det var långt ifrån alla. De unga männen som kastade öl och ölburkar, blommor och träd på publiken kanske inte tog lika seriöst på sin studentexamen. Alla tar studenten idag oavsett den unge tänker sig en framtid genom att gå t ex lärarprogrammet eller bli en duktig byggare vilket kanske dessa gossar tänker sig. Efter matcherna igår ingick ett krogbesök som avslutades i förtid då förmodligen samma gossar hoppade runt, brölade och var allmänt barnsliga. Våra gossar åkte hem.

2010-06-12 @ 09:57:06
Postat av: Selma

Trist när det går överstyr och de är plumpa. Annars är det så roligt med fest och dunka-dunka från lastbilsflak.

2010-06-12 @ 10:54:40
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Det här är väl det närmaste karneval vi kommer i Sverige och det skulle kunna vara trevligt. Men när plakaten handlar mer om fyllesnack än om själva studenten så ger det ett intryck av att ha gått överstyr.

2010-06-13 @ 08:24:55
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Skatan

Jag vet med all säkerhet att under många många år bodde en familj Irving där som hade många söner, varav en var gift med min svägerska ett antal år. Men men ... känd nyköpingsprofil hmmm ... Birgit Cullberg... kan det vara hon som bott där?



Ha det ... i sommaren.



Kramar!



PS Jag länkar till dig från min sn-blogg idag. Jag kan inte uppmärksamma dig på det eftersom det inte finns ping-funktioner där. Bara så du vet DS



2010-06-14 @ 10:33:40
URL: http://skatanstankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0