Vem vill jobba som revisor eller på skatteverket?





Idag skriver Anne några rader i sin blogg om hur vi gör våra yrkesval. Bl a förs en discus om valet av ett administrativt jobb, jag tänker i kontrollsamhällets tjänst eller i ett samhälle som skall bistå människor i beräkningar och koll samt redovisning av sådant man inte alltid behärskar själv, jag menar som inte alla behärskar.

 Anne frågar också om det är ens personlighet som styr ens yrkesval eller påverkar ens yrkesval ens personlighet?

Man kan fråga sig var det är som styr de val vi gör i livet? Hur väljer vi det yrke vi vill arbeta med? Har vi ett val? Kan vi välja? Kan alla välja? Blir våra val av yrken styrda av något? Pengar? Föräldrars yrken? Vad gäller i vår familj? Studietraditioner? Hur uppmuntrar vi våra barn? Hur uppmuntrar vi våra barn utan att säga vad vi menar i ord? Finns det ett språk och en styrning i det tysta? Vilka koder gäller i Din familj? Vilka koder gäller i Din familj? Finns det en förväntan, synlig eller oskriven?

Jag kanske inte skall gå in på vad jag jobbar med. Ett val i ungdomsåren var det nog, nästan. Det fanns ett annat alternativ också som jag bedömde inte var ett alternativ, då. Denna ådra lever jag ut på annat sätt.


En annan viktig discus och tankefundering i sammanhanget kan vara?

Lever vi för att arbeta eller arbetar vi för att leva? Här gör vi också olika val? Beroende på vad?



Kommentarer
Postat av: anne

Och nu lyckade du då verkligen krångla till det hela!?! ;)



Mitt yrkesval grundades i stort på att mina betyg på långa vgar inte räckte till läkarprogrammet (och inte fanns det någon som kunde hjälpa mig finna en alternativ rutt dit heller) och då valde jag något som "inte var en massa annat" inom samma område OCH för att det fanns delar av yrkesutbildningen som skrämde slag på mig; försöksdjursmetodik...



Men ser man till MIN personlighet så var det valet helt fel, jag har nog kommit bäst till min rätta när jag jobbat riktigt direkt med människor, som servitris eller på äldreboende.



Revisor. Kanske. Eller kanske inte.

2010-03-01 @ 20:19:19
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: AB PW

gud ! jag har ingen aning om vad jag vill syssla med sen. Men revisor låter ju inte så lockande

2010-03-01 @ 20:20:12
URL: http://acidbanana.blogg.se/
Postat av: Anonym

Livet är inte enkelt, Anne.

2010-03-01 @ 21:23:37
Postat av: julia

hej, hoppas att du haft en bra dag :)

2010-03-01 @ 23:03:32
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Ailas

Att jag blev lärare var nog ingen slump. Kanske var det "besserwisserdjävulen" eller kanske var det viljan att umgås med många människor, att utveckla, att strukturera... Det har varit ett mycket stimulerande arbete som jag inte ångrar på något sätt. Då valde jag mellan juridiken och lärarbanan. Idag hade jag - kanske - valt journalistiken.



Att arbeta för att leva eller att leva för att arbeta är en frågeställning som jag ofta diskuterat i skolan. Det brukar bli mycket intressanta resonemang med eleverna!

2010-03-02 @ 00:00:43
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Ailas

Jo, måste bara tillägga! Revisor hade jag aldrig kunnat trivas med. Jag behöver mer "levande" material.

2010-03-02 @ 00:02:09
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: skogsnuvan

För mig är det enkelt att svara på. Jag har hamnat fel i hela mitt liv som hamnat på kontor. Allt av en enda orsak. För att bo kvar här på min föräldragård och kunna försörja mig och de mina var det bara att ta det man kunde få ifråga om arbete. Så jag har enbart arbetat hela mitt liv för att tjäna pengar. Sorgligt men sant.

2010-03-02 @ 08:55:23
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: britten sa....

ofta tror jag nog att dte är slumpen men har man tex en genuin kärlek till människan så tror jag det faller sig ganska så naturligt att det blir vård och omsorg ..så var det i mitt fall...Lyssnade på kaj Pollack i går som säger ..."Vi har alltid ett val och det är alltid vi asom väljer..



och tänk om det vore så att man bara levde för att jobba..nää jag vill nog jobba för att leva också

2010-03-02 @ 09:47:57
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag jobbar för att leva!

För några år sedan levde jag för att jobba.



Sen är det ju så att har man ett jobb där man trivs, då lever man ju för att jobba också.

Roligt jobb, roligt liv. Roligt liv, ja då blir nog vilket jobb som helst rätt roligt det också.

2010-03-02 @ 13:02:41
URL: http://queenofseabay.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag blev arbetslös som grafiker, ett yrke som förändrades väldigt i och med IT-tekniken 1986. Mitt/mina yrkesval därefter har varit väldigt väl valda. Det var nog ett val när jag gick handelsskola som 16-åring och sedan arbetade några år på kontor. Att jag hamnade inom det grafiska området var dock en tillfällighet...

2010-03-02 @ 20:21:11
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Asch för min del var det mest slump och "dåligt umgänge" som gjorde att jag blev lärare. Jag har inte ångrat mitt yrkesval, det har oftast varit ett himla roligt jobb. Men om jag ser lite mer klart på saken idag så borde jag har blivit jurist. Jag har läst lite juridik och det var himla kul, som att spela schack ungefär. Sen får jag väl erkänna att lärarjobbet ibland har varit lite ledsamt pga dålig skolorganisation, negativ löneutveckling, hela tiden sämre arbetsmiljö mentalt och fysiskt, lägre status i andras ögon (man möts med medlidsamma blickar idag när man säger att man är lärare!). Men den stora delen av jobbet, som handlar om elever och kollegor och föräldrar är väldigt rolig.

2010-03-03 @ 09:02:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Revisor Västerås

Väldigt svårt och hitta jobb nuförtiden med tanke på all konkurrans! Utbildning är viktigt och det kommer du långt med. själv är jag Ingenjör. PLUGGA! recomendation!

2011-10-28 @ 21:47:17
URL: http://www.revisorvasteras.se
Postat av: Anonym

Nu hade jag nog inte tänkt mej ytterligare en eftergymnasial utbildning.

2011-10-28 @ 21:56:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0