Lite sömn ger tjocka magar!



Ju mindre sömn desto större buk och bredare midja, visar en studie bland kvinnor i Uppsala. Lite djupsömn och drömsömn ökar också risken för bukfetma.

Studien jämför kvinnor som sover minst åtta timmar per natt med dem som sover mindre. Bland extrema kortsovare, de som sover mindre än fem timmar, var midjeomfånget i medeltal nio centimeter större än bland dem som sov åtta timmar eller mer. Sambandet mellan kort sovtid och bukfetma var särskilt synligt för yngre kvinnor.

400 kvinnor deltog i en natts sömntest och genomgick en hälsoundersökning där de fick midjemått och bukhöjd mätta. Både sömntiden och längden på olika sömnstadier registrerade. Det finns flera tänkbara förklaringar till att sömnen ökar fettillväxten i buken.

Både kort sovtid, kort drömsömn och kort djupsömn rubbar produktionen av kortisol och tillväxthormon på ett sätt som kan bidra till att driva kroppsvikten uppåt. Kort sovtid innebär också mer vaken tid med möjlighet att äta.

Intressant! Gör vi inga egna val längre. Äter vi alltid bara för att det finns? Måste man öppna kylskåpet bara för att man är uppe mer?

Vad tror Du? Hur hanterar Du "att äta" bara för att det finns? SMåäter vi bara för att vi har hemma? Hur gör vi?

I facktidsskriften Sleep kan DU läsa hela rapporten.

Kommentarer
Postat av: anne

Att äta bara för att maten finns, nej, det tror jag inte. Däremot kan nog kortisolen spöka,på små barn med dålig tillväxt finns det all anledning att kolla sömnen. Därför kan jag tänka att det stämmer med kortisolen och vuxenbukfetma. Jag tycker nog att jag sover alldeles utmärkt, men några 8 timmar blir det ytterst sällan, snarare ligger jag runt 6 och min buk är då praktexempel på vad som kan hända. Om jag nu ska hitta ursäkter längre än näsan räcker...



Sv. Modig och modig...Jag försäkrade mig om att ingen var i närheten innan jag knäppte idag på ICA...Annars kan jag nog strunta i om någon skulle tycka något, dottern suckar oftast om hon är med men det gör ju det hela ännu roligare! :)

2010-05-02 @ 11:34:04
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Intressant. Jag funderar vidare... Sover man dåligt/litet tror jag att man oftare är under stress eller mår pyskiskt dåligt än de som sover "ordentligt". Är man stressad och "mår dåligt" så motionerar man mindre och äter mer onyttigt... Jag tror det gäller för många - i alla fall på mig.

2010-05-02 @ 12:58:20
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: annebelle

Maten bara finns, godiset också, så lättillgängligt att det är svårt för många att låta bli att äta, om inte hela tiden så i alla fall nu och då. Man tappar förmågan att skilja på hunger och att vara sugen. Dålig sömn verkar ju vara en plåga för så många i dag, själv tycker jag det enda som är bra med vintern är att det är mörkt och att jag sover så bra. Å andra sidan är det mörkt på dagarna också. ;-) Men nu är det ljust och lite svårt att sova bra på nätterna.

Örebro, där pluggade jag också ett år. Då fanns det inga uteserveringar som nu..Roligt att han trivs, sonen.

2010-05-03 @ 07:03:18
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: skogsnuvan

Klart att om man har svårt att sova kliver man upp och äter macka och nåt att dricka. Gör man det ofta är det inte konstigt att magen ökar.

2010-05-03 @ 07:33:44
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Selma

Jag sover en massa och är fet ändå. Jag tror inte att det handlar så mycket om att man just är uppe mer utan att det är lätt att vilja hitta energi om man är trött. In med något uppiggande och sen som Anne säger. Kroppen och dess hormoner, det klart att det spelar roll. Förmodligen är man väl anpassad egentligen för att sova när det är mörkt och att det ska vara mörkt halva dygnet.

2010-05-03 @ 08:30:17
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Mia systeryster

Jag äter aldrig på natten. Däremot så kan jag småäta medan jag lagar mat=D Om man har en massa gott hemma;)

2010-05-03 @ 09:03:32
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: britten sa

nja det tror jag inte så mycket på...jag sover väldigt väldigt lite..och har egentligen alltid gjort...men tjock näää på gränsen till mager skulle jag tro....

2010-05-03 @ 17:27:44
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Den rapporten måste jag läsa, jag som börjar bli lönnfet utan att fatta varför. ´Jag har samma vanor som förut. Fast råd med godare mat kanske;-)

2010-05-05 @ 05:44:04
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Mycket intressant, jag som sover så lite, har alltid gjort och aldrig haft midja som mina väninnor. Jag äter inte mer bara för att jag är vaken, jag sover mig fet........HJÄLP!!!

2010-05-09 @ 20:35:50
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0