Hemnet - den nya medelklassdrogen.

Som alla vet läser Herta ICA-kuriren via en prenumeration. Idag har hon fått ett nytt nummer av denna tidning. Det är fredagskväll hemmavid och hon slänger sig över tidningen. Idag skriver Fredrika Kullberg om Hemnet - den nya medelklassdrogen.
Denna hemsida har koll på hur många som är inne på sidan vid olika tillfällen. Vid förra julen, vid tiden för julskinkans grillning hade hemnet 69 000 besökare och på midsommarafton var 116 000 personer någon gång inne på hemnet. I år väntas 90 000 personer titta in på sidan på den julafton som vi alla nalkas. En vanlig vardag går 300 000 personer in på hemnet. Vanligaste tidpunkterna är på fika- och lunchrasterna dvs mellan klockan 10 och tre och vi är inne mellan 7 och 10 minuter. Därefter kommer det en ny topp efter kvälsmaten och fram till 22.00 på kvällen.
Vad gör då alla Svenskar på Hemnet?
  • En tredjedel handlar om inspiration. Vi vill få tips och ideér till vårt eget hem. Vi längtar till ett bättre boende och vill få tips på vägen dit. Och även förfasa sig...
  • Många vill bekräfta sitt eget boende, jämföra priser och se om priserna har stigit.
Nu undrar Herta hur NI har det som läser detta? Är Du också inne på Hemnet och drömmer, tittar på hur grannen eller vännerna som skall sälja har det ( förresten kan vi se det idag när alla fixar till husen inför försäljningen nu för tiden)osv.
Nog vet jag att många är inne och letar sommarstugor kring jul och framförallt under nyårshelgen men att vi hade tid att surfa på nätet och kolla hus och lägenheter under julaftons mest intensiva timmar, det trodde jag inte.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jo, Hemnet kan bli en drog! Ett tag var jag ständigt inne på STockholm och kollade lägenhetspriser! Jag har väl aldrig tänkt flytta till Stockholm. Nu kollar jag på hus till salu på hemorten, mest för att ha koll på prisläget. Det är lite märkligt här hos oss pga många norska köpare.

2010-10-23 @ 08:59:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Carina

Tack för ditt besök och kommentar.

Jag har en länk till bloglovin. Den lilla knappen. Borde kanske ha den stora?!

2010-10-23 @ 09:36:51
URL: http://justmintoo.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ha ha, inte jag! Utom en enda gång när en bloggbekant hade sitt radhus ute på försäljning. Hon hade slitit i veckor för att hennes förut så trevliga hem skulle se obebott och jättestort ut.

2010-10-23 @ 21:53:40
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: skogsnuvan

Har aldrig varit in och kollat där. Inte bryr jag mig om hur grannar och bekanta har det heller. Lite anti kan jag vara på det här modet som ska vara kritvitt och avskalat. Så kan jag inte ha det i mitt kalla hus då skulle jag frysa ijäl

2010-10-23 @ 23:43:12
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Jag tänker att det säger en del av hur många egentligen har det.... Kankse är det också tidens tand att inte leva i nuet utan istället sitta och drömma om en annan tid i ett annat rum...

2010-10-24 @ 09:24:47
Postat av: Åsa!

Tack för besöket på min blogg!



Nog kollar jag Hemnet, inte varje dag och inte varje vecka, men ibland så är jag där. Helst om det är något hus ajg är lite extra nyfiken på!

2010-10-24 @ 11:26:12
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: anne

Nog besöker jag Hemnet då och då, men under julen har jag nog aldrig gjort det.



Sv. Nope, ingen yoga tyvärr, bilen ska transportera make och äldsta sonen till en ZZ Top-konsert i Stockholm. Men jag planerar just nu i alla fall att jag ska dit nästa söndag.

2010-10-24 @ 15:32:43
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jodå, jag kollar Hemnet då och då. Men bara när det är någorlunda aktuellt för mig själv (flytt), vilket det varit några gånger. Spanar då på alla möjliga objekt för att greppa prisläge etc. Inredning är jag inte så intresserad av i annonserna. I Stockholm ser de flesta bostäder likadana ut, dvs. sönderstylade. I Sörmland finns det förvånansvärt många hus som inte är det minsta stylade...



Jag kollar också om det rör folk jag känner. Min favoritgren är nog att skicka tips till vänner :)

2010-10-24 @ 22:18:22
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: annebelle

Förr, när vi flyttade en hel del, kollade jag hemnet jämt. Nu är det inte lika kul längre. Alla bostäder (nåja, många i alla fall) är homestylade för fotograferingen och då ser alla liksom lika ut. Nu ska vi kanske köpa en övernattningslägenhet men inte ens det gör hemnet till det nöje det var förr.

2010-10-29 @ 19:09:07
URL: http://annebelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0