Påskledigt

Äntligen ledig! Tåget från staden i Närke har kommit in till stationen. Känner mig glad över sonen som inte klagar utan åker bara med lite vanligt gnäll på Sj. Skall man läsa i staden i Närke måste man kunna åka tåg. Man måste kunna stå ut med 2-3 byten om man vill hem. Jag vet föräldrar som hämtar i Katrineholm så ungdomarna slipper ett byte.  Jag är så¨glad att vi inte har behövt tillhöra den skaran. Hade aldrig pallat det eller det hade jag nog pressat mig till men nu är det inte så. Och han är ju vuxen och då tar man sig.
Kommer förresten att tänka på en gång när Herta själv tog sig till staden i Närke en söndagskväll. Resan såg ut så här:
Skjuts till Järnvägsstationen.
  • TGOJ banan mellan Nyköping och Flen.
  • Annat litet tåg mellan Flen och Katrineholm.
  • Ytterligare ett tåg mellan Katrineholm och Hallsberg.
  • Sista tågsträckan mellan Hallsberg och Örebro.
  • Stadsbussen i Örebro ut till studentkorridoren.
Minns att jag just vid detta speciella tillfälle hade följande med mej:
  1. Stor resväska
  2. Stor ryggsäck
  3. Skurhink och skurborste ( fattar fortfarande inte varför jag släpade detta men det enda svaret var väl att "man gjorde så").
  4. Vanliga slit och släng-axelremsväskan.
Nä nu orkar inte Herta mer. I morgon finns det en anledniing till att jag skall gå upp tidigt fast jag är ledig från jobbet...

Kommentarer
Postat av: Gunilla

oj då, många byten på så kort sträcka, men det går det också !! Trevlig helg!

2011-04-21 @ 09:30:59
URL: http://www.smulan-67.blogspot.com
Postat av: Annieverse

God och glad Påsk!

2011-04-21 @ 12:15:05
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: Inga Magnusson

För mig som växte upp i Hallsberg så dröjde det till vuxen ålder innan jag begrep att resande kunde vara så här krångligt. Till Hallsberg gick ju alla tåg, till Gbg och Sthlm och Örebro gick ju tåg i stort sett var och varannan timme. Men det har säkert ändrat sig nu. Jag har ju inte bott där sedan 1972 och SJ har tydligen ändrat sig en del sen dess. Och inte till det bättre av allt att döma. Jag förlåter dem aldrig att de tog bort de där brunröda vackra vagnarna, de som matchade färgen på tallstammarna i skogen som man passserade. Det var himla fint.



GLAD PÅSK!

2011-04-22 @ 07:08:03
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Även jag har en son som studerar i Örebro just nu. Han läser en påbyggnadskurs, eller hur man nu kallar det på den nivån. Han avslutade sina Örebro-studier för flera år sedan, så detta är endast en kort påbyggnad, 1 termin lång.

2011-04-23 @ 12:12:17
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0