Eget ansvar för ohälsa?




Under dagens skidtur så har jag funderat på hur jag lever idag. Tänkte på hur jag skrev i mitt inlägg " Kan Du göra stek?" Hur jag levde då och hur jag lever idag. Kanske ska vi göra helt om. Va sjutton skall man ha grädde i såsen i varje fall grädde ovan 10 % ? Fullständigt onödigt? Eller inte? Klart man kan laga god mat när ungarna kommer hem. De som tränar flera gånger i veckan osv eller inte?

Idag blev älggrytan jättegod. I med älgen i grytan tillsammans med ett par dl vatten. En orange och en gul stor morot i skivat skick. Skivad purjolök.  På med kryddor, salt, peppar, persiliade, vitlök och nå´t jag köpte i Israel som jag glömt bort vad det hette. LIte matlagningsgrädde av sorten 4 % med lite idealmjöl till alltihopa. Klart man kan göra på bara buljong men familjen skall vänjas varsamt har jag tänkt. Man kan ju använda sig av grönsaker som legat ett tag i grytan och gottat till sig också. Hade inte denna tiden idag bara,

Men klart man kan. Men vill vi och hur motiverar vi oss till att inte?




SKUMTOMTARNA ÄR KVAR!





Hur mycket stoppar vi i oss av det vi inte behöver? Där är det lättare tycker jag. Här har funnits massor av mycket denna jul. En positiv sak är att vi har drygt halva burken med skumtomtar kvar. Jag får väl skicka de resterande med sonen när han åker?

Det fanns en tid då Herta:
Var alldeles lagom i landet lagom. Ja inte till åsikter, värderingar och till förändringsarbete men till hälsa.
Licensspelade fotboll
Sprang löpartävlingar och joggade flera gånger i veckan.
Jätteaktiv mamma under de åren man skulle vara det.
Levde exemplariskt uppvuxen i ett hem med en mamma som var intresserad av kost och hälsa i alla dess former.
Plus en massa annat sunt.

Vad var det som hände? Hur kunde det bli så här?
Åren går och vi hinner inte med oss själva. Vi slarvar och tar inte hand om oss och vi blir mer och mer känsliga för allt möjligt skit. Eller vi slarvar inte medvetet men vi orkar inte hinna med. Vi tar oss till jobbet. Vi ger järnet på jobbet och jobbar gärna över på jobbet eller tar med arbete hem. På kvällarna är vi ofta trötta. Efter middagen leder oss kaffekoppen till soffan men sen...?

Jag tror det handlar om stress och att ha alldeles för mycket om sig så att vi inte hinner måna om oss?
Vad tror Du?

Så här vill inte jag ha det längre. Vi bygger samhällen och vi bygger framtiden men stannar det där?
Jag inledde med "eget ansvar för ohälsa". Kanske menade jag inte det. Det kan finnas sammanhang och situationer inför vilka vi inte klarar av att råda som leder till ohälsa  t ex dålig ekonomi, allvarliga sjukdomstillstånd.  utanförskap av olika sort osv. Detta förstår jag men för oss som har möjlighet?

Nej nu är jag trött på allt detta. Jag vill forma en annan framtid.

Kommentarer
Postat av: Krönikören

Du är nog inte det allra minsta i farozonen. Och visst kan man ha lite grädde i såsen! Det är väl inte det som är problemet med ohälsan i Sverige. Men om du BARA börjar leva på skumtomtar - då kan du hojta!

2011-01-03 @ 21:00:45
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: hugan

mm det där en stor fråga! Tror inte att jag har något riktigt svar. Kanske är det en kombination mellan allt möjligt, allt ska vara så perfekt, jobb, stress, träning, mat, bländvita leenden, barnen...ja det är för mycket runt om, för höga krav. Tror jag, men vet inte med säkerhet för det!

2011-01-03 @ 21:01:55
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
Postat av: Selma

Klart att vi alla har ett eget ansvar. Samtidigt tror jag inte jag vill ha ett samhälle som lämnar dem som av en eller annan anledning inte klarar att leva så i sticket. Om man t ex skulle införa fetmaskatten som han centerpartisten vill, ska då alla vi fetknoppar betala eller skulle man få avdrag om man led av ärftlig belastning, grav depression eller? Det är ofta jag tycker att det är en skillnad på vad man kan tycka rent filosofiskt och moraliskt och vad för slags politik och juridik man vill ha. Ge mig ett glas rödtjut kan jag utveckla det i timmar.



Sen finns det ju för att ta just kosten olika skolor. Är det grädden eller potatisen som är boven till steken eller är det rent av steken som sådan? Inte oftare än jag får tag på älgstek vill jag avgjort ha riktig gräddsås till och potatis med.

2011-01-03 @ 21:28:33
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Min förra chef sa när vi talades vid i höstas:



-Tänk att ha så dålig kondis att allt man orkar är att ta sig till jobbet, jobba, ta sig hem och sedan parkera sig i soffan.



Man behöver ta hand om sig för att orka livet, åtminstone vi som har möjligheten att välja. Men hälsa är ju inte frågan om enskilda detaljer eller aktiviteter, hälsa är summan av de goda vanorna, det är en positiv spiral. En spiral som för mig började med att inte säga "ja" till allt på jobbet och att börja sova mer.

2011-01-03 @ 21:44:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag ville få igång ett samtal om detta och spetsade till det lite grann.

2011-01-03 @ 22:31:40
Postat av: Inga Magnusson

Läste för ett tag sedan om en läkare som påstod att om han kunde få ett antal av sina patienter att motionera, äta bättre och framför allt sova tillräckligt, så skulle mycken sjukdom vara botad.



Vi sliter ut kropp och själ förstås genom att inte vårda oss själva. Ett första steg är att våga begränsa jobbets inflytande. Det behöver ju inte handla om att jobba mindre, för det har inte alla råd med, men att låta jobbet ha sina timmar och inte fler, stänga dörren om det, inte ta med tankarna hem. Och så sitta ner och planera för en hälsosammare, ´"ta hand om Dig själv" - fritid. Med bl.a. mycket god mat! Älgstek med gräddsås är helt ok. Om man avstår från skumtomtarna och potatisen så kan det till och med bli GI väl?



Jag gillar den här diskussionen, jag som har varit en jobbentusiast hela livet, tänkt mycket på jobbet och engagerat mig i jobbet, har börjat tänka mer på mig själv och mitt eget väl och ve, till och med att avstå från jobb ibland och göra annat, typ åka på små resor och så.

2011-01-04 @ 05:01:13
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Herta... minns jag inte helt fel så är du en kvinna som är på gymmet eller tränar på annat sätt flera gånger i veckan?



Mycket god mat kan man laga utan grädde, tycker jag. Mycket, mycket sällan jag använder grädde i matlagning förutom i mer festliga sammanhang = när jag har gäster... s Och jag tycker jag äter gott, trots detta!

2011-01-04 @ 05:09:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Inga: Diskussionen är viktig. Det är lätt att vissa saker prioriterar sig själv på något sätt och att vi inte alltid prioriterar rätt.

Mia: Inte alltid.

2011-01-04 @ 10:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0