Semester sista Julveckan.



Én hel vecka är kvar till Herta skall vara tillbaka på jobbet. Jippi! Jätteskönt att ha flera dagar kvar på min ledighet. Fast det klart jag jobbade ju lite mellan jul och nyår. Men nu kommer min ledighet igen. Jag gillar Trettonhelgen för att det är den av våra Julhelger som är så kravlös. Inget inplanerat nu för tiden. Annat var det förr med mindre eller säger man yngre barn då Trettonhelgen ofta innebar något kalas för ungar kopplat till Julen. Det var kul då och gjorde säkert att helgerna blev bättre. Trettonhelgen har ju för många också varit den stora släktkalashelgen framför andra. Minns hur mamma berättade att det alltid var kalas hos en morbror till henne som hade lantbruk och vi pratar Småland. Barnen fick äta lite innan de for så att de inte skulle ta så mycket på kalaset...ja det var en annan tid. Vi pratar nog nu om 20-30-tal tror jag.

I år finns det saker inplanerat. Men därutöver så är helgen till förfogande och möjligheter vilket är skönt.

Hur många vet förresten varför vi firar Trettonhelgen?

Kommentarer
Postat av: Stattinskan

Ja, finns det nått skänare än ledighet? :-)

Jag och kottarna pyser iväg till sommaren (Egypten) på fredag för att ladda batterierna!

Kramar

2011-01-03 @ 09:38:10
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Selma

Det var ju då de nådde fram de vise männen. Jag är nog en kvinna med koll även om jag inte riktigt vet hur jag borde fira Sjursmäss även om jag vet när den infaller.

2011-01-03 @ 12:04:36
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Anonym

SJursmäss?

2011-01-03 @ 12:28:23
Postat av: Jenny

Skönt med kravlös ledighet :-)

Jovisst vet jag varför man firar! Har tillbringat många dagar i kyrkan i min barndom.

Gott nytt år!

2011-01-03 @ 20:54:36
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Mia

Låter härligt med en veckas ledighet! I år har jag inte plockat ut mycket ledighet. Den ledighet jag hade inplanerat, då satt jag vid min Fars sjukbädd. Får nog planera in några dagar litet längre fram när ljuset börjar komma... Alltid bra att ha något "gott" att se fram emot!

2011-01-04 @ 04:38:53
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0