Att laga mat på en höft?

Alaska pollock är väldigt torsliknande fisk som har rödbruna fenor och stora ögon. Dessa fiskar brukar bli cirka 90 cm långa och väga upp emot 1,5 kg. Det fångas upp emot tre miljoner ton av denna fisk varje år.
Orkar inte laga mat hela helgerna, också men vi måste....
Hittar en kartong med Alaskapollack i frysen och tar up tre bitar och lägger i blöt/på tining.
Letar på Tasteline men hittar inget som passar denna fisk, kanske för elementär för dem. Googlar hej vilt och hittar ett recept på äggsås enligt nedan:
Sås:
1 ägg
1 1/2 msk vetemjöl
3 dl Arla Ko® mjölk
2 krm salt
1/2 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja


Bestämmer mig för att koka fisken ungefär enligt receptet så får vi se. Herta lagar ofta mat på "en höft". Gogglar lite på detta begrepp och hittar denna beskrivningEn inställning till kokkonsten som bygger på receptskepticism och tilltro till en kombination av intuition och den egna smaken. Uppkommen ur den så kallad "vad har jag i kylskåpet"-middagen. Jag läser också AnnaMarias blogg där hon beskriver sina tankar kring begreppet så här: Laga mat på en höft, det är många livrädda för. Jag är livrädd för recept, ja undrar ni varför skriver hon då en herrans massa recept?? Det handlar om att inspirera. Följ inte mina recept slaviskt - jo om du är riktigt skraj. Ta väl valda delar och gör sen efter ditt eget huvud. Vad du tycker om.

Hur ser Du på detta begrepp, " att laga mat på en höft"? Själv gör jag oftast så om det inte är alldeles jätteviktigt att man slaviskt måste följa ett recept. Min mor gjorde också så. Hon hade iofs som många andra flickor från den Småländska landsbygden, gått på hushållsskola, för att kunna sköta ett hem och för att ha lite kul( tror jag hon själv tyckte att det var) innan universitetsstudierna skulle påbörjas. Detta ingick som jag förstod vid den tiden i alla fall i de sammanhang som min mor växte upp, i en ung flickas skolning.
Nu skall jag sätta igång...





Kommentarer
Postat av: Irrhönan

Jamie Oliver sa i nåt sammanhang att matlagning och brödbak, det är konst. Men att baka kakor, det är kemi. Följer man inte ett kakrecept slaviskt så går det åt skogen.

Däremot är mat och bröd nånting som man absolut kan och bör experimentera med.



Det värsta med "på en höft" recept när de blir fantastiskt goda är att komma ihåg hur jag gjorde - eller att få andra att lära ifrån sig.



Min mormor bakade de mest fantastiska kreationer - men alltid utan recept. När hon dog fanns receptboken kvar - men maten smakade inte likadant som när hon gjorde den. Den där "på en höft" ingrediens saknades alltid. :-/

2011-06-19 @ 13:29:18
URL: http://kackla.wordpress.com
Postat av: Sara

De få gånger jag lagar mat så höftar jag och oftast blir det bra.

Yasir är den som älskar att laga mat och för han är det avslappning så jag underhåller med pladder istället:-)

Men det såg supergott ut din mat och jag älskar äggsås, vill man kan man byta ut ägg till räkor



Fina bilder från er dag igår du hade innan :-)



Sara

2011-06-19 @ 16:40:02
URL: http://varstorafamilj.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Den här maträtten gör jag också ibland för jag älskar den! Men jag brukar ta vanlig torsk, helst färsk torskrygg som jag köper av vår fiskbil. Den kommer till Årjäng två gånger i veckan. Det är dyrt och rena lyxmaten men värd varenda krona.



Standardrätterna i huset lagar jag på en höft och varierar lite, men om det är nytt så blir det recept. Jag har faktiskt gått på hushållsskola och haft roligt ett år. Och min mamma också! ;-)

2011-06-20 @ 07:23:40
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0