Bloggkonferens, varför?

Vad handlar en bloggkonferens om egentligen.
Det kommer att bli en bloggkonferens i maj dit vi får anmäla oss och förhoppningsvis kommer vi då, om vi kommer med, att kunna få lära oss av bloggarna som har lyckats.
Vad innebär det att lyckas? Innebär det att vi får en massa besökare där man ägnar sig åt inbördes beundran? Vi surfar runt, tittar in här och var på bloggar, de där populära. Vi skriver en rad och hoppas att få besök tillbaka. V vill ha många klick och vi vill få pengar för klicken.
Eller?
Vill vi det? Vill vi ha många klick? Vill vi få in blajkommentarer typ "Vilken söt blogg Du har"? " Trevlig blogg"  "Kul blogg" osv. Tänk när jag får såna kommentarer klickar jag väldigt sällan tillbaka. Jag har liksom inte tid till detta. Jag är ganska ointresserad av såna inlägg. Däremot följer jag ett antal bloggar som jag finner intressanta, spännande, lite halvgalna osv.  Jag följer bloggar som är personliga men inte privata och jag gillar också bloggar som med intellektuall skärpa driver med verklighetern på ett roligt sätt. Jag följer också vissa bloggar med specielintresse, människor jag känner, ungdomar jag sett växa upp osv.
Konferensen kommer att ta upp frågor som:
  1. hur får jag fler besökare?
  2. hur tjänar jag mer pengar på mitt bloggande?
  3. hur får jag bättre samarbeten med varumärken jag gillar?
Ja ok jag vill ha fler besökare.
Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på min blogg. Det fria ordet skall inte betalas på det sättet. Jag vill vara fri att kunna skriva vad jag vill hur jag vill.
Varför skall jag samarbeta med olika varumärken och skriva positivt om just dem? Det fria ordet skall väl kritiskt granska, inte ägna sig år reklam?
Nej jag skall inte åka på bloggkonferensen. Däremot om det ordnas en konferens om hur vi använder det skrivna ordet, hur vi kan skriva för att fngsla läsaren osv. Då tänker jag anmäla mej.

Kommentarer
Postat av: Stattinskan

Jag bloggar för mitt egna nöjes skull - fast om någon envisades med att ge mig betalt hade jag nog inte varit så svårövertalad ;-D

"Snygg blogg" förrästen ;-D ;-D

Kram och gomorron

2011-03-20 @ 08:12:14
URL: http://stattinskan.blogspot.com
Postat av: skogsnuvan

Egentligen har jag inte funderat över varför jag bloggat. Förmodligen är det istället för dagbok som jag slutat med och då är det för min egen skull. Dessutom känns det som jag fått ett helt gäng goda vänner som jag kan följa varje dag. Från Skåne i söder till Lappland i norr och följa våra olika liv. Betalt Klart att någon skulle ge mig en krona för min blogg så inte vägrade jag att ta emot men det känns ju som en utopi eftersom jag inte lägger ner så mycket kraft på bloggen utan bara skriver rakt av med stavfel och allt.

2011-03-20 @ 08:31:04
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Mia

Jag instämmer. Eller till en bloggkonferens dit jag vet att jag kommer att träffa en del av de personerna som skriver de bloggar jag regelbundet läser. Det skulle vara kul att se personen bakom...



Med med det tema du skriver om skulle jag definitivt vilja delta. Skulle vara mycket spännande.

2011-03-20 @ 09:19:40
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Du har så väldigt rätt. Jag har funderat över varför jag började blogga och inser att det var i samband med att vi skaffade husbilen. Det var en helt ny värld för oss, och bloggandet var ett bra sätt att lära känna den här världen och sätta alla små framsteg vi gjorde och alla nya upptäckter på pränt. Senare upptäckte jag att bloggandet gav mycket input från andra, bra diskussioner och en massa andra saker som jag inte väntat mig. Och att det fanns en massa andra bra, intressanta, roliga och tänkvärda bloggar att läsa!



Ja, jag tycker att det är roligt med många läsare och många kommentarer. Men kommentaren "Hej, titta in på min blogg" är förstås ganska meningslös.



Så vad är en blogg som lyckats? Om man tittar på topplistorna har de bloggarna massor av läsare, fast personligen tycker jag inte att bloggarna i toppen är särskilt bra... 18-åriga bloggare bloggar för 18-åriga läsare och det är kanske helt naturligt att de har andra intressen. Det är kanske också helt naturligt att de har fler läsare: många 18-åringar har tid att hänga vid bloggar hela dagarna...



Ska man verkligen jämföra sig med det över huvud taget? Dvs har man ens samma syfte? Tips om hur bloggen kan förbättras kan iofs vara bra: hur får man bättre layout, mer läsvänligt osv. Nja, en konferens skulle kunna vara intressant, men det beror på syftet.

2011-03-20 @ 10:09:48
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: anne

Jag följer gärna med dig på en sådan konferens! :)



2011-03-20 @ 10:26:35
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag fick en kommetar typ: Fin blogg, ser att du reser mycket, är du intresserad av ....bla bla bla. Jag tolkade det som att jag skulle skriva ett reseinlägg till någon skrift eller tidning och tänkte att så bra är jag inte, men kanske! Jag svarade för att få veta mera och fick tillbaka en artikel som de ville ha publicerad på min blogg!

DÅ SVARADE JAG INGET MER! Jag vill skriva själv och bara för ros skull, att underhålla någon, hålla mina utflugna ungar och avlägsna kompisar uppdaterade om vad jag håller på med osv. Lite knepigt skrivet var det i förstone, men sen har det inte blivit något mer, när jag inte visade något intresse. Bloggen är min!

2011-03-20 @ 17:31:36
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Krönikören

Håller med, kommentarer där man ser att de inte har läst vad man skrivit utan bara skriver "Kikar in och säger hej!" och liknande får inte längre besök av mig. De vill bara ha besök själva. Men vi får förstås respektera att bloggare har olika syften med sitt bloggande.

2011-03-21 @ 21:07:44
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Inga Magnusson

Jag har inga problem med att en del människor vill tjäna pengar på sin blogg. Det är ju ett skrivande som annat skrivande. Bloggen är ett verktyg som kan fylla olika syften för olika människor.



Min blogg fungerar som ett utlopp för min notoriska skrivklåda (det finns alltid 15-20 inlägg som ligger på kö och ska publiceras), jag har alltid skrivit mycket oavsett om någon läst eller inte. Sen är den ett informationsforum för utflugna barn och vänner / släktingar i förskingringen.



Jag tjänar inga pengar på den, tvärtom så betalar jag en avgift varje år för att slippa ha reklam. Gränsen var nådd när jag tvingades ha reklam för den tveksamma organisationen WWF.

2011-03-22 @ 06:20:35
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0