Regelbunden träning ger 40 % mer arbetskapacitet!




Vilken morgon. Tur att jag inte behöver vara på jobbet förrän om några timmar. Herta har jobbat två kvällar utöver dagtid nu, måndag och tisdag. En kollega var sjuk igår och det är klart att jag måste gå iväg i hennes ställe då, igår kväll. Skönt att det är ok att vara hemma då ett par timmar på morgonen.

Skippar gymet idag på morgonenn till förmån för sängen, morgon-TV och rejäl frukost med både thé och kaffe.

Igår var jag på en kurs hela dagen förresten. En föreläsare som bl a sa ( vilket egentligen inte var hans huvudsakliga ämne men närbesläktat, kanske) att om vi tränar dvs rör på oss regelbundet så åkar vi vår arbetskapacitet med 40 %. Visst är det så att vi orkar mer om vi håller på regelbundet och planerar in detta. Nu vet jag att jag har läsare som inte har lust och tid med maskiner ( fast vattengympa har hon varit med om) men som däremot tvingas släpa ved och jag vet att det finns många sätt att hålla igång som är bra för hälsan. Däremot vet jag ju inte hur det man tvingas göra påverkar hälsan och lusten att orka mer.

Någon annan som vet? Jag måste kolla med några kollegor som också hörde föreläsningen om hur det påverkar hälsan om man tränat regelbundet ( kopplat till hjärt och kärlsjukdomar t ex) och  om man tränat en längre period och slutar plötsligt och kör på som vanligt med jobb och annat i livet. Tror han sa att det kunde vara ganska farligt för hälsan men skall kolla upp detta.

Två koppar kaffe har jag druckit nu efter min frukost. Träningsväskan är packan, för säkerhets skull. Eller kanske blir det en powerwalk efter jobbet. I morgon skall jag ha min Vattengympa igen, veckans bästa träning...känns det som.

Lyssnar på morgon -Tv på fyran. Man pratar vallning. Tänker på alla de som skall åka Vasaloppet på söndag. Några står mig väldigt nära. Jag är så glad för det, det skall bli så spännande nu på söndag.

Nej nu är det dags att ge sig iväg. En ny dag väntar.

Ps. Bilden har inget med innehållet i texten att göra. Den föreställer höjdhopparbacken i Cortina i Italien. Jag satt framför den och hade picknick med ett sällskap en gång.

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag traskar hund jag.

2011-03-03 @ 10:25:22
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0