70-tal, vi trodde vi kunde förändra världen.



Tillsammans i mexivillans land...
Nerikes allehanda skriver idag om den utställning som börjar i Örebro idag. 70-tal vi trodde vi kunde förändra världen börjar idag på Örebro museum. Utställningen pågår under sommaren och jag vill se den.
På Örebro Museums hemsida beskrivs sjuttiotalet så här:

""I sommar är det sjuttiotalet som står i fokus på museet!
Sjuttiotalet var årtiondet med oljekris, Vietnamkrig och proggmusik. Det var då mammor och pappor fick rätt att dela på föräldraledigheten, då myndighetsåldern sänktes till 18 år och då Sverige fick förbud mot barnaga. Det var också då vi inredde med furupanel och blommiga tapeter och "alla" snubblade omkring i platåträskor."

Nog minns jag oljekrisen. Jag minns man pratade om Suezkanalen men minns inte varför. Jag minns proggen och även jag hörde till dem som lyssnade på progg.  Jag hörde min mamma pratade om föräldraledigheten och jag minns när mamma bestämde att nu skulle det bli jämlikt hemma hos oss. Jämlikhet innebar att min far var behjälpelig, förutom min mor då förståss, med matlagning och städning. Kom speciellt ihåg när han lagade fläskkotlett med kokt potatis och brunsås. Att myndighetsåldern sänktes kom jag ihåg och förbudeet mot aga pratades det om hemma vid vårt köksbord.

Och furupanelen. Vi flyttade från hyreshus till villa under denna tid och vi fick en GILLESTUGA med furu på tak och väggar. Vi fixade furuspalje till trappen upp från källaren och mina föräldar formligen älskade furu. Det gamla som stod för ett gammalt samhälle där kvinnan var i underläge och inte jämställd kom i förgrunden och oj vad mycket jämställdhet det pratades. Dock pratades det aldrig om att jämställdhet kanske också innebar att kvinnan i en relation te x skulle ta ansvar för däckbyten bilfix samt gräsklippning, något som dåvarande mannen så klokt konstaterade. Om detta hade nog min mor inte tänkt. Jag hörde däremot min far skoja om det.

Blommiga tapeter tapetserades det med i två av våra rum. Platåskor däremot fick jag inga. Inte några V-jeans heller. Om det hade min mor läst i tidningen Råd och Rön, en tidning där det enligt henne stod mycket matnyttigt.


(lånad bild från museets hemsida)

Ser Ni denna bilden. Tänk vi har kvar våran orange elvisp, i stugan. Den röda burken i förgrunden finns också kvar och används som kaffeburk. Jag gillade sjuttiotalet med allt vad det innehöll. Det var då vi formades som människor och det är därifrån vi har många fina minnen.


(bild lånad från museet)

På denna bild ser jag tidningen Starlet som vi läste. Ush när jag ser det så här (och det visste jag väl iofs) så inte kunde man både lyssna på progg och läsa Starlet? Eller?  Det fanns en tjejtidning till. Vad sjutton hette den? Den kom ungefär samtidigt men jag minns att den var större till formatet. Pudeln på bilden t ex var jag förskonad ifrån. Den existerade inte i mitt föräldrahem. Nån måtta fick det väl ändå vara.




Kommentarer
Postat av: Pantertanten

Kan det vara Min Melodi du menar? Visst fanns det mycket på 70-talet som var bra, mycket som var sådär och mycket som var helt åt skogen....precis som nu

2011-05-29 @ 15:37:09
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Suss

Jag kommer självklart att gå och se den, kommer du hit och jag är hemma kan vi gärna ses en stund. Hör av dig när och om du har vägarna hitåt.

2011-05-29 @ 19:42:18
URL: http://leonting.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hej, vilken fin blogg du har :)



Jag har en liten tjänst att be dig om.

Jag är i final i Airtours fototävling och behöver din hjälp! Jag skulle verkligen uppskatta om du ville gå in och rösta på mitt foto, "Hej Manhattan". Det är lätt som en plätt och tar mindre än en minut. Lämnar du en kommentar kan du själv vinna 10.000 kr i presentkort hos just Airtours.



Det tar mindre än en minut och är lätt som en plätt.



Rösta här: https://apps.facebook.com/airtours-foto/?new=1&p=photo&id=380



Tack på förhand!

2011-05-29 @ 20:03:41
URL: http://hejmanhattan.blogg.se/
Postat av: Inga M

Den här utställningen måste jag se, det finns en hel del nostalgi att hämta där. Jag skrev en lång kommentar här i helgen men den gick inte att publicera och nu har jag glömt bort.

2011-05-30 @ 10:39:31
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0