Statens järnvägars sovkomfort!

Bild på en dubbelkupé.
På tisdag kväll skall jag på tjänsteresa. Resans mål är några studiedagar kopplat till en yrkesorganisation vars styrelse jag nu tillhört i ett antal år. Jag har nu bokat tåg. Sovvagn upp och liggvagn ned. Jag vill ha sovvagn upp, inte för att jag är någon speciellt märkvärdig person utan för  att jag vill ha tillgång till dusch innan jag når slutmålet. Även om duschen är i korridoren så är det i alla fall en dusch. Bilden ovan är SJ:s beskrivning av en sovvagn, en dublett.
Detta är SJ:s beskrivning av sina sovmöjligheter på tåg.

Säng – sovvagn med dusch i korridor

Säng är en trebäddskupé som du delar med andra av samma kön. Sängarna är bäddade och handfat finns i kupén. Dusch och toalett finns i korridoren och nyckel dit hänger i kupén. Handduk finns att låna i duschkupén. Du kan boka dam-, herr- eller hel kupé.

Bädd – liggvagn med dusch i korridor

Med Bädd reser du i en liggvagnskupé med sex bäddar. Här bäddar du själv med örngott, sovpåse och filt som finns på plats. Som kudde använder du en av ryggstödskuddarna. Här finns möjlighet att välja dam- eller mixkupé (herr och dam blandat). Är ni sex personer som vill resa ihop väljer ni hel kupé. Bokar du själv väljer du dam eller mix under


Jag har här en annan beskrivning via bild av en sovvagn. Här är man tre personer i en hytt. Jag hade turen och fick en bädd i mitten dvs varken uppe (Tur!) eller nere.
Liggvagnskúpé med plats för upp till sex personer. Foto: SJ
Hem kan jag tänka mig att åka lite enklare dvs utan lakan och bara med en enklare filt. Bäddutrustningen består av örngott, sovpåse och filt. Du kryper ner i sovpåsen och lägger filten ovanpå. Sovpåse lockar inte mej. Funderar på att ta med ett enkelt gammaldags lakan. Skall jag släpa kudde också? Med min rygg, nacke...alltihop? i kommer att vara 6 damer i kupén.
Jag kommer i mån av tid & ork att blogga om denna tågresa...

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag tycker om att ha en egen kupé jag men det är nog mest för att jag vet att jag snarkar ibland och det är så pinsamt.

2011-09-11 @ 19:22:05
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Anonym

Selma: Nu åker jag ju arbetets vägnar...

2011-09-11 @ 19:27:50
Postat av: Inga Magnusson

Rent intellektuellt så vet jag ju att jag har åkt både sovvagn och liggvagn som det hette på den tiden. Men jag håller med om att trängseln i sovtåg kan vara jobbig. Att sova i samma rum som främmande män skulle kännas lite jobbigt, jag är väl gammal och fördomsfull. Och jag som bor helt tyst hålls ju alltid vaken av alla ljud runt om. Hoppas Du orkar blogga om detta äventyr så vi får veta hur det blev. Och om sovgrannarna snarkade.

2011-09-13 @ 06:06:22
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0