11 timmars fasta.

Pratade idag med en kvinna verksam inom äldreomsorgen. Hon talade sig varm över att äldre människor och egentligen vi alla inte mår väl av att avhålla oss från mat mer än 11 timmar per natt. Alltså om vi äter sista gången 18.00 på kvällen så blir det 12-14 timmar beroende på när vi går upp på morgonsidan.
Det är viktigt att fylla på sina depåer på kvällen innan sängdags. Detta påverkar minnet och våra muskler.
Hon påtalade tydligt att speciellt äldre skall tänka på detta. När jag sökte på nätet på 11 timmars fasta så hitttade jag exempel från södra sverige på trevliga kvällsmål innan sängdags:)

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Jag tror bestämt att jag hör till kategorin "äldre" som bör satsa på god nattamat! ;-) Smarrigt kvällsmumsande har jag alltid gillat, men kan gärna avstå morgonmålet.

2012-03-10 @ 07:23:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Zarah

11 timmars nattfasta är den gräns som är att för äldreomsorgen - långt ifrån överallt den kan uppnås, men målet ska vara det. Och... kravet är egentligen det på kommunala boenden. Sedan är det ju enkelt att få ned litet filmjölk eller liknande, som jag inte kallar för kvällsmat... men som räknas i dessa sammanhang, så det är inte så himla svårt att uppfylla kraven.

2012-03-10 @ 20:20:30
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Anonym

Tror inte den som pratade om detta tänkte på filmjölk.

2012-03-12 @ 20:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0