Tryckkokaren skall provas???

Min mamma hade en gammal tryckkokare. Nu tillhörde hon ju förståss de där kvinnorna, uppvuxna på landsbygden där ett år eller om det var ett halvt på husshållsskola hörde till, innan vidare studier, för att förbereda för att på ett bra sätt sköta ett hushåll.
Jag har varit lite osäker. Mammas slängdes, den vr helt utsliten och gummit som skall sitta runt locket gick inte att förnya. För några år sedan köpte jag en egen trckkokare. Kruxet var att jag inte vågade prova. En kollega skrämde mig och mannen var vid den tiden lite tveksam. Alltså har den stått i matkällaren i flera år. Men idag fick jag lust. Jag läste på på nätet och i bruksanvisningen som jag lyckligtvis har sparat(!).
Skall nog prova först innan kvällen. Bryner lite älgkött först.
Undrar hur detta kommer att bli? Har du provat att använda tryckkokare någon gång? Äger Du någon? Anvnde Din mamma eller någon annan en sådan? Jag återkommer med rapport senare.

Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Hua en farlig och spännande lördagskväll väntar dig!

Vad du gör. Läs bruksanvisningen noga annars kanske du har älgköttsfärgade väggar i köket

2012-05-12 @ 13:26:06
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Inga Magnusson

Jag läste det översta inlägget först. Jag gick en gång i tiden hushållsskola (herregud!) och då kokade vi i tryckkokare för att därmed skulle man kunna koka på kortare tid. Det skulle alltså spara tid och ström tror jag. (Billigare alltså att använda, men det kanske vi inte tänker så mycket på idag när vi förbrukar så mycket annan ström) Men annars vet jag inte varför. Min mamma gjorde det aldrig och inte jag heller.

2012-05-13 @ 08:45:30
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0