Äpplena räckte till en rejäl älgfylla.

 
 
 
 
Det ringde på dörren. Där stod sonens gamla fotbollstränare och undrade om vi var hemma igår kväll,det var vi inte. Han hade sett en stor häst som stod utanför trappen hos oss och tänkte: Har Herta köpt häst? När han kom närmare fram såg han att det var en jättestor älg . Helt plötsligt sa det duns och älgen ramlade på vår betongtrappa. Plötsligt dök det upp en stor älg till och två kalvar. En granne dök också upp. Alla var tydligen där utom vi. Och inte hade vi plockat bort alla äpplen heller. Tror att de räcker till en rejäl fylla för en älg...
 

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Ha ha...du hade alltså en fylleälg hemma hos dig! Va synd att ni inte fick se den gästen. Detta fenomen dyker upp ibland här i i älgtäta Värmland också. De blir verkligen berusade och inte så sällan liggande. Kan ibland bli rät sturska o omdömeslösa, ungefär som tvåbenta diton.

Fick lära mig för en vecka sen av självaste riksjaktvårdskonsulenten att det är äpplen som frosten varit på som kan orsaka älgfylla, fast jag begriper inte kemin bakom detta faktum.

Svar: Ja inte var denna hstoria kul. En god vän passerade förbi vårt hus nästa dag ich såg alla fyra älgarna gå över gatan...framför hennes bil. Otrolig upplevelse.
Herta bloggar

2012-11-17 @ 08:20:03
URL: http://Inga.blogg.se
Postat av: Suss

Det där med älgfylla visste jag inte. Kul att få lära sig lite nytt, i synnerhet nu när jag bor mitt bland viltet. Undrar om det funkar på vildsvin också, så de kan bli liggande ett tag?

Svar: Vet inte, vildsvin, äter de äpplen?
Herta bloggar

2012-11-18 @ 16:48:22
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Skogsnuvan

Fyllhund har man ju hört talas om men fyllälg var något nytt. Synd ni inte var hemma och fick vara publlk till det ovanliga tillfället som säkert inte kommer tillbaka igen.

Svar: Ush vill inte men vilka bilder jag hade kunnat fått och vilken film med en älg som fylleramlade på vår trapp. Däremot har jag precis mött en älg ikväll, inte många meter fram för mig. Jag vill inte möta älgar i stan.
Herta bloggar

2012-11-19 @ 08:46:04
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0