Skidföre


Här är det dubbla spår. Då kör vi i det vänstra körfältet.



Idag fick jag en fundering när jag var vid en av ortens sportstugor kopplat till vintersport och främst längdskidåkning. Någon sa till mej att där det är två spår skall man hålla sig till det vänstra spåret och där det är två stycken "två-spår" så håller man sig också i det vänstra "två-spåret" En annan person informerade mej om att man i vissa spår bara bör åka i den ena körriktningen.





Om man sedan istället valde att åka vid den gamla golfbanan som låg alldeles intill så verkade det mera vara ok att köra lite som man fattar själv. Kan någon informera mej varför man skall hålla vänster när det finns två spår.



Jag fortsätter nog att åka härhemmavid. Det verkar enklare. De flersta här tycker att det är ok att hålla till höger och samtidigt tycka att man får köra åt vilket håll man vill.

Saken är ganska intressant. Var vi än är så måste vi kunna koderna. Jag kunde dem inte. Det var många många år sedan jag åkte skidor här senast men jag kan lära mej och nu vet jag och jag tänker försöka att inte åka "fel"

Vill samtidigt säga att de som förklarade för mej var jättetrevliga, vänliga och hjälpsamma. Allt var positivt...ja kanske inte mitt fattande då till en början.

Reflektioner?

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag fattar ingenting. Vore det inte lättare om man hade högertrafik konsekvent och med omkörning i vänsterspåret. Det torde ju vara svårare att genomföra en komplett vänstertrafikomläggning och rent så spelar det ju ingen roll bara alla är överens om vad som gäller. Det verkar så dumt att ha ett annat system just för skidspår.

2010-02-01 @ 08:19:32
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Jenny

Det ser lockande ut! Kanske ska återuppta barndomens längdskidåkande.... men det gäller alltså att ha koll på koderna.

(Kan man för övrigt få tips var detta är någonstans? Är inte lika bevandrad i bygden med alla naturområden.)

2010-02-01 @ 09:36:03
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du kör mot Brandkärr, fortsätter vidare gamla riksettan, en bit mot Stockholm...dvs Du passerar bara villorna hitanför husvagnsförsäljningen/verkstaden mm, fortsätter rakt fram och tar till höger ganska snart när du passerat alla hus. Det finns en enkel skylt NOK stugan samt någon hundförening kanske kennelklubben eller nå´t till höger. Gamla golfbanans parkering är på en gång och fortsätter Du längre på den lilla vägen så kommer Du till NOk-stugan där Du kan parkera och där det finns servering.

2010-02-01 @ 19:56:49
Postat av: Anonym

Selma: Känns bra att riktiga norrlänningar med snövana klargör för oss andra.

2010-02-01 @ 20:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0