Kan Du tillaga stek?



Jag förundras över att det är många som inte kan tilllaga sån där enkel mat som bara är in i ugnen med termometern och sen ha koll på temperaturen och sen är det klart. Alternativt att sätta in steken på en viss tid och sen är det klart.

Jag vet inte exakt hur man gör en stek. Jag gör den på en höft och det blir olika bra olika gånger. Oftast blir det helt ok och väldigt gott.  Däremot hör jag ibland ganska unga tjejer i åldern kanske 25 och uppåt som inte vet hur man gör, som skulle vilja lära sig och som bestämt med t ex sin mormor att hon skall läsa dem göra stek. För att deras egna föräldrar nästan aldrig har gjort  det! Varför då´tänker jag? Tycker man inte om denna rätt? Tycker man bättre om snabbmat osv eller vad beror det på?

Jag hade väl kokboken med i början de första gångerna, kanske men jag har nog sett lite då och då hur min egen mamma gjorde. Hon som var yrkesarbetande, feminist och aktiv i allt möjligt. Hon gillade stekarna för att "det skötte sig själv i ugnen". Tänk vad bra med mat som sköter sig själv i ugnen.

Idag tilllagade vi en stek av en bit älg vi hittade i frysen. Älgen kom från de Jämtländska skogarna. Jag är så glad för älgköttet som vi får möjlighet att tilllaga ibland.

När vi satt och åt så frågade jag min son om han kan tilllaga älgkött. Sonen är van från ungefär slutet på mellanstadiet att förbereda delar av maten när han kom hem ifrån skolan så att det skulle gå lättare när vi alla skulle äta. Typ ta fram ur frysen, börja skala potatis osv. Jag levde ensam med honom de åren och det var nödvändigt att vi hjälptes åt om vi skulle vidare på träning, matcher osv.


Tillbaka till min fråga till sonen. Han svarade:
- Jag har aldrig tilllagat älgsgtek eller någon annan stek men det kan väl inte vara något som det krävs att man är rymdraketkonstruktör för att klara av att fixa till en stek. Det skall jag nog klara.

Så här skall det vara tycker jag. Har man sett sina föräldrar laga mat i tid och otid så kan man nästan säga att man kan. Man har sett när det har blivit bra och man har sett när det inte blivit bra och man har lärt sig både hur man skall göra och också hur man inte skall göra.

Så här tilllagade jag dagens älgstek...på ett ungefär:


1. 5 kg älgstek, benfri
3 matskedar olivolja
1 dl kantareller
2 dl viltbuljong
1.5 dl  grädde
salt, peppar, vitlök, rosmarin, enbär ( brukar ta de örtkryddor jag har hemma och variera lite)

Pensla steken med olja. Lägg den i en ugnsfast form. Krydda rejält med lite av allt. Lägg i 6-7 enbär i formen. Häll på 0.5 dl av grädden (valfritt).
Sätt i ugnstemometern. Täck över med alluminiumfolie. Sätt in steken i ugnen. Termometern skall visa 72 grader när steken är färdig att ta ut ur ugnen. Vill man ha rödare så ta ut den när termometern är några grader lägre.  Låt steken stå ett tag, 15 min innan Du skär upp den i så tunna skivor Du tycker blir bäst. Jag försöker med ganska tunna. Idag blev de tjockare. Lägg tillbaka skivorna i formen och släng på kantarellerna som Du brynt lite snabbt i stekpannan.

Ta hand om skyn i formen. Red en sås av denna och använd grädden till detta. Man behöver inte ha grädde men en av de få gånger jag har rejält med grädde i matlagningen är när jag tilllagar älgstek och dessutom gör en massa sås som man kan frysa in och använda senare om det blir över. man kan använda enbart den sky som bildas tillsammans med buljongen också.

Serveras med potatis, sås, gelé och grönsaker. Finns säkert andra alternativ men så här blir det hos oss. Det blr alltid över...då blir det matlådor som vanligt.

Tilllägg efter att jag fått kommentarer nedan: Visst är det bra att först bryna steken i stekpannan först och sen kanske ner i en gryta i stället för att ugnssteka. Skillnaden för mej med hur jag gjorde idag är att man behöver inte passa på samma sätt, tycker jag . som om man har en platta på. Jag lämnar aldrig några plattor på för att tillexempel gå på en promenad vilket vi gjorde idag. Idag hann vi inte bryna något, vi behövde iväg för att få ihop en massa tider. Som uppvuxen i ett diabeteshem vi pratar typ 1, där det aldrig skulle förekomma grädde i matlagning. Aldrig smör och väldigt lite margarin så är ugnens förträfflighet att föredra lärde mig min mamma. Man kunde då bara använda sig av buljong och inget annat. Tyvärr har jag inte helt fölljt denna tanke idag men det är en annan historia...
Glömde också skriva att jag alltid täcker med folie men har lagt till det ovan.

Vi äter stek i perioder, ganska ofta. 1-2 gånger i månaden tror jag.

Hur blir det hemma hos Dej?

Om Du tillagar stek, hur gör Du då?




Kommentarer
Postat av: TT

Stek är ju en ultimat grej, allt sköter sej självt.

Jag tror det är lite hur man är van vid hemifrån.

Vi kör inte stek lika ofta nu som vi gjorde förr men jag ska ju lägga om så nu ska det bli en vana igen. Godast är ju vilt och det får vi då och då.

Jag fick min Hej Mat 1976 tror jag det var! :o)

2011-01-02 @ 20:13:16
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Selma

Själv gör jag nästan alltid älgstek som mormor gjorde det. Fram med stekgrytan, hög värme på spisen, rejäl kladd smör/margarin i grytan och så bryner jag steken runt om för att stänga inne det götta. När den har stekyta på alla sidor och kanter drar jag ner värmen på med salt och peppar, ett lock på det och en liten skvätt vatten i grytan innan locket. Låt stå på svag värme rätt länge. Ta upp steken när de yttersta gärna vill falla isär lite. Gör gräddsås på skyn med lite gelé i, kanske lite senap, en aning konjak. Gött! Så himla gott!

2011-01-02 @ 21:10:32
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Anonym

Selma: Skulle precis stänga ner datorn och ser Din variant. Jag blir så sugen på mera stek när jag läser recepten. Läser om Din klick med smör/margarin... alla vågar nog inte skriva hur de gör sådärmen gott blir det.

2011-01-02 @ 21:17:12
Postat av: anne

Nog är det väl bäst att försegla ytan först som Selma beskriver det. Det jag kan tycka är att stek gärna blir torrt (även porterstek) och jag vet inte riktigt hur man ska komma åt det. Då blir kokkött ett bättre alternativ, sköter sig själv på det stora hela också.

2011-01-02 @ 22:04:12
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag tror mig om att kunna laga stek. Bryner köttbiten i stekpannan, sen ner i järngrytan med lite vätska, förslagsvis det som varit i stekpannan och lite till, rödvin eller buljong t ex.

Eller så proppar jag lergrytan full av kött och en massa grön/rotsaker, svamp och ev något äpple eller var jag har. Recept har jag mest för att kolla hur länge det ska tillagas. Gott blir det och såsen helt fantastisk!

2011-01-02 @ 23:50:16
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Jag tycker inte att jag lyckas så bra med vanlig stek, det blir helst då på vildsvin i så fall eller älg. Gör nog oftare och hellre kokkött, pepparrot och tjälknöl.

2011-01-03 @ 03:34:39
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Stek har väl fallit litet ur modet... Visst finns det mode i vad vi har på matbordet, precis som i allting annat?



Jag gör stek väldigt sällan numer, men ska nog göra det trettondagen kanske.... Synd det inte finns kött från vilt i butikerna... jag tycker det är så gott, men har ingen jägare i bekantskapskretsen...

2011-01-04 @ 04:30:28
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0