Japanska badet

Japanska badet Hasseludden

Nu har jag kommit ner till det Japanska badet. Det som alla pratar om och som skall vara något alldeles extra.En jättestor bassäng, en simbassäng där människor simmar så sakteliga, rör sig långsamt, verkar koppla av, småsimma och röra sig lite fram och tillbaka. Det är varmare i lokalen än i andra badhus av mera vardaglig sort. Det känns inte så kallt att gå ned i vattnet. Utöver pool finns mänga solstolar. Ja riktigt, solstolar fast det är inom hus. Där finns också en varmpool som vid första anblicken verkar vara en bubbelpool men som inte bubblar men som skall minna oss om varma källor. Genom att gå ut genom en dörr kommer Du ut, utomhus och till varma källor i fyrkantiga poolformer. Vågar mej ned även i dessa.


En trappa upp fanns plats för rekreation, behandlingsavdelning, framdukad thé och fruktbuffé osv.



Här fanns sköna vilstolar och om det inte vore vinter hade utsikten varit härlig.



På ett par sidor om bassängen fanns vilstolar i långa rader.



En varmpool fanns inne i bassängområdet. Här var det varmt att krypa ned.



Härligt som sagt.



Mera bassängbilder även om det verkar lite mörkare.



Då jag kom ner så tidigt efter frukost och alla andra verkade sova så passade jag på att gå runt och fotografera även inne på "damernas". Här inne fanns också varmpooler. Förresten hittade jag lite info  om denna svit som skall finnas här, jag har inte kollat.



Här fanns också en tvagningsavdelning. 

"I den japanska kulturen är badet en urgammal ritual som kräver gott om tid och som sker i ett behagligt tempo. Det är en ceremoni där det första steget renar kroppen, det andra själen. Du börjar i tvagningrummet. En rad träbyttor och pallar står uppställda längs väggen. Det är där du tvättar dig. Gör små, långsamma rörelser mot hjärtat. Fyll sedan byttan med vatten, lyft den över huvudet och skölj. Om och om igen. När kroppen är ren är det själens tur. Sjunk ner till hakan i den heta källan i tvagningsrummet. Eller inled med en långsam simtur i den stora bassängen. Sedan, när du känner dig redo, kan du stiga ner i utomhuskällan. Allt skall gå i ett lugnt tempo." Texten är hämtad från Yasuragis hemsida.



Här sitter man i lugn och ro på dessa pallar och tvättar sig och sköljer sig med trähinkarna.



Ännu ett rum





Det var första gången jag bevistade ett japanskt bad och det var intressant. Vet dock inte om jag skulle trivas med denna tvagningsform, alltid?



Visst är det vilsamt?





Självklart fanns bastun här också.



Sen öppnade vi dörren...



Här fanns också heta källor, utomhus. Lite kallt innan man kom ner i vattnet.



Mera heta källor.











Kommentarer
Postat av: anne

Hmmm.



Tack för bilderna. Jag kan inte bestämma mig för om jag MÅSTE åka dit nu eller om jag lika gärna kan låta bli.



Skummelt.

2011-03-17 @ 20:16:23
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

En underbar present! Jag känner njutningen trots att jag bara ser på dina bilder!

2011-03-18 @ 21:44:49
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

mmm så mysigt!

2011-03-19 @ 11:22:30
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Maggan

Jag var där för några år sedan och njöt av allt det vilsamma tvagandet och simmandet, mest satt jag ute i det heta badet och tänkte att jag kunde vinka hem till mig själv tvärsöver havet.

2011-03-19 @ 17:56:25
URL: http://livsglimtar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0