Annandag jul

Så har vi kommit fram till Annandag jul igen. I gångna tider ofta kalasens dag. På eftermiddagen.  Förmiddagen ägnades åt gudstjänstbesök. Det var en högtidsdag med insamlingar till yttre mission. Spännande människor som arbetat utomlands predikade och berättade om en annan del av världen och beskrev den för oss. Det var feststämmning i kyrkan. Men tiderna har ändrats. I ekumenikens namn ( vilket är jättebra och viktigt) har vi nya dagar att fira. Senare i januari har jag sett här i stan.

Annandag jul har också ett eget ämne: dagen handlar om den förste martyren, den helige Stefanos. Ordet martyr kommer av ett grekiskt ord som betyder "att vittna". Så vanligt var det alltså under den första kyrkans tid att människor fick lida för sin tro, att ordet för att berätta om sin tro kom att byta betydelse till att dö för sin tro.

Annandag jul kommer som en märklig motvikt mot det romantiska draget i julen. Här får vi se vilka konsekvenser den kristna livshållningen fick för många redan i kyrkans första tid, och vi anar kanske att det finns sidor av julen som inte är så idylliska.

Stefanos var en man fylld av kraft som gjorde underverk och berättade om Jesus. Därför ställdes han inför Rådet, en sorts domstol, där han höll ett brinnande tal om sin tro och sitt liv.


När de hörde detta blev de så ursinniga på Stefanos att de skar tänder. Men fylld av helig ande riktade han blicken mot himlen och såg Guds härlighet och Jesus som stod på Guds högra sidan, och han sade: "Jag ser himlen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida." Då ropade de högt och höll för öronen, och alla störtade sig över honom på en gång och släpade ut honom ur staden för att stena honom. Vittnena lade sina mantlar framför fötterna på en ung man som hette Saul. Så stenade de Stefanos, som åkallade Herren och sade: "Herre Jesus, ta emot min ande." Han föll på knä och ropade högt: "Herre, ställ dem inte till svars för denna synd." Med de orden dog han.

APOSTLAGÄRNINGARNA 7:54-60

Jesus, i dina spår vill vi gå med bröd
till dem som saknar hopp i sin kamp och nöd.
Hjälp oss att följa dig vart du än går.
I tjänarskapet syns ännu dina spår.



Jag har lite svårt för att julrean börjar ibland på juldagen och ibland på annandagen. Jag  tycker att vi har väl shoppat tillräckligt till jul? Och alla affärsanställda, skall de aldrig få vara lediga och fira jul och också vila upp sig. De har pressat hela december och skall sedan fortsätta tom 10 januari. Varför måste de börja så tidigt? I år har många butiker också reat före jul. Jättebra om nu det skall reas villket är positivt då vi får handla billigare och butikspersonalern ändå är i gång och jobbar och sliter.

Som en gammal firare av annandagen tittar jag på Diakonias hemsida Jag känner mig så kluven till detta jättehandlande. Är det bara jag som känner så?  

         




Vi minns också det ofattbara som vi inte trodde kunde hända. Jag tänker på flodvågskatastrofen i Tailand. Idag är det fyra år sedan. De flesta av oss vet någon eller några som inte finns ibland oss längre.




 


Imorgon är det lördag igen. Vi måste ta tag i hälsan och fysträning mm igen. Ok Cms, vi kommer imorgon och kör slut på oss. Nu har vi bokat upp oss på ett par pass.
 Från det ena till det andra så fick vi fick julhälsningar från vår instruktör mm från vår cykelresa i somras och det gäller att vara i form till nästa sommar. Skall vi våga boka upp oss på ytterligare en spännande resa?





Visst blir man sugen på cykelsemester igen?





Nu har jag suttit här en stund. Public Service, min favoritkanal med kanat 4 som god tvåa, visar i kväll del 1 i dramaserien Selma. Skall hänge mig åt denna dramatisering i kväll.





Ps, en kanske oviktig händelse i det stora hela men signaturen Blondinbella har på sin blogg kommenterat ytterligare en av Public Services jultraditioner nämligen Karl-Bertil Jonssons jul. Hon har titulerat detta "kommunistskit" Jag kan bara konstatera att ungdom går över. 446 personer hade reagerat i bloggen när jag läste kommentarerna.





God fortsättning på julen önskar jag Er alla!




 


Kommentarer
Postat av: Sök och du skall finna

Hej!



Tittar in och tackar för besöket på min blogg och för att svara på din fråga om julklappsfri jul.



Jaha, säger jag - det gick ju helt smärtfritt!

Men så är ju våra barn 21 och 24 år gamla, har inga partners och/eller barn, och vi firar julafton bara tillsammans med dem och mina svärföräldrar.



Jag kan tänka mig att det skulle vara svårare att sluta med julklappar om barnen var yngre, eller om det fanns barnbarn.



Julklappsutdelningen är ju lite som en ritual som man gör tillsammans, så istället för den så hade jag köpt ett sällskapsspel, som vi började spela istället. Och det funkade bra som ersättnings"aktivitet".



Ärligt så tror jag att det kanske bara var jag som tyckte det kändes lite tomt utan julklappar.

Inte just på julaftonen, men jag har ända sen jag var liten gillat att köpa presenter till andra, och att tänka ut vem som ska ha vad och sen fara runt och köpa dem - den glädjen som det planerandet har inneburit, den saknade jag lite.



Varma hälsningar!



2008-12-26 @ 23:38:05
URL: http://2bloggen.blogspot.com
Postat av: Madonnan

Intressanta tankar att ta del av här.



Tack för besöket på min blogg och God Fortsättning!

2008-12-27 @ 11:11:24
URL: http://blogg.aftonbladet.se/506
Postat av: britten

så sant du skriver....jag blev lite besviken på " selma "...kanske är nästa avsnitt bättre ...kram

2008-12-27 @ 11:53:51
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: kyrksyster

Den annandagen glömmer man inte. Hade svåger o svägerska med fyra barn där. Det tog hela dagen innan vi visste att de överlevt. Svägerskan och hennes äldste son hade sprungit för sitt liv och undkommit vågen... medan resten av familjen stått på stranden.

2008-12-28 @ 19:05:20
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059
Postat av: kyrksyster

Kommentaren bara försvann...



Den annandagen glömmer man inte. Hade svåger o svägerska med fyra barn där ute då. Det tog hela dagen innan vi fått besked om att de levde.

Svägerskan och äldste sonen hade sprungit för sitt liv...

2008-12-28 @ 19:07:10
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0