Se julen som ett stort barnkalas!


Idag är det söndag. Söndag är lika med Dagens Nyheter och jag får läsa denna en lång stund på morgonen. Vad vore en söndagsmorgon utan DN i mitt liv. Ingenting.
Slänger mej över Dn söndag (del ett är upptagen) Många intressanta artiklar idag. reportage om idol-Kevins väg från Malta till Sverige. verkar vara en rar kille. Läser om Birgitta Ohlsson och en dag med henne. Jag gillar de här "dag"reportagen. Birgitta Ohlsson är en intressant person och denna artikel var intressant skriven. Fortsätter sedan med en ganska lång artikel om stickkafeér, denna trend som kommit  och jag hoppas för att stanna ett tag. Jag stickar inte själv idag ( gjorde tidigare innan barn fanns och med små barn) men alla möten mellan männniskor är viktiga. Läser också en roman just nu om en kvinna som har en garnbutik och som öppnar denna för ett grupp männniskor på fredagskvällarna där man stickar och fikar tillsammans. Skall nog berätta om boken senare när jag läst den färdigt.
Sen kom jag in i en artikel med ett annat värde.



Håll ordning på julsnapsen! Hittade inte artikeln på DN: web så jag kunde inte länka. För många människor är julen inte bara glädje utan också ångest. Hur skall det bli med julfirandet och spriten i år? Kommer de vuxna att hålla sig i schack eller?



Julen ställer många krav på oss. Ibland tvingas vi umgås med människor vi intevanligtvis umgås med eller gillar. Nya familjekonstellationer, bonusbarn, partners, släktingar osv ställer krav på oss och alla skall komma överens.
Dessutom kan julbordet bli en riktig fyllefälla. Antonia Axeberg, etikettsexpert i artikeln uttalar sig och tipsar: Ta kommandot, styr upp kalasen reddan från början.



Se julen som ett stort barnkalas och när dricker man alkohol på ett sådant. Det passar inte ihop med barn.



DN tipsar också och lämnar följande tips om en "vitare" jul:
Våga bestämma ochplanera.
Köp alkoholfritt till sillen.
Servera det vin och denn sprit som du tycker är lagom till maten och ta sedan bort flaskorna.
Blanda den traditionella julmaten med lättare rätter som inte kräver alkohol på samma vis.
Se till att det finns gott om alkoholfria drycker.
Hitta på en aktiviteet- en lek eller ett spel - som alla kan samlas kring.
Se till att göra en utomhusaktivitet på julafton.
Undvik knytkalas. Då har Du ingen koll på vad folk tar med sig.



Får lite personliga reflektioner. Är uppväxt i ett alkoholfritt hem så "jag kansker inte vet hur det kan vara", Har dock trots detta sett alkoholen och hur det kan bli på ganska nära håll.  Har idag en ganska restrektiv inställning till alkohol. Tycker att det verkar besvärligt med alkohol under julhelgen. Man kan inte ta sig hit och dit. Man kan inte hämta och skjutsa hem gamla släktingar, man kan inte ta sig till midnattmässan och jag vill åka dit. Detta är mina reflektioner som en vuxen person.


Barn har också rätt till de vuxna som de känner till och litar på och barn litar inte på samma sätt på vuxna som inte är som vanligt.



Visst är väl Julen barnens högtid?

Vad tycker vi och hur agerar vi?

Kommentarer
Postat av: vivan

Här i vår famijl finns det en alkoholberoende person , vilket gör att vi avstår från att servera alkohol.Lätt, som du säger, så är det barnens högtid, och sprit och jul hör inte ihop.Tack för att du tar upp en så viktig fråga!

Kramilikram på 2:dra advent dan!!!

2008-12-07 @ 11:21:15
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: anne

Jul eller annan helg, så är det väl samma sak som gäller, måttlighet med allt. Starksprit dricker vi aldrig.

2008-12-07 @ 20:24:02
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0