Facebook på jobbet?





Hemma från jobbet igen. Konstaterar att aftonbladet har en artikel där man skriver om Facebook och om en kvinna som förlorat jobbet för att hon varit aktiv på facebook. Hon har uppgivit för arbetsgivaren att hon hade migrän och inte orkade arbete.

Vi lever i ett storebrorssamhälle där arbetsgivarna kollar oss och vad vi gör. Å andra sidan, inte hinner eller skall vi ägna oss åt facebook under arbetstid, om det nu inte är så att vi har ett jobb där facebook kan ge kunskap ( jag har det inte).




Kommentarer
Postat av: Inga M

Alltså, om man lägger sig sjukskriven pga migrän så blir det inte riktigt trovärdigt att samtidigt syssla med Facebook eller bloggande. Jag skriver om detta på min blogg i kväll! Jag läste om en dam som varit sjukskriven men tillbringat en heldag shoppande på IKEA och då blev nekad sjukpenning. Verkar också orimligt att orka med det samtidigt som man är sjuk.

2009-04-29 @ 06:25:28
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Jag håller med Dej om detta med storshopping osv.Kom ihåg en fd granne vars pappa som var snickare till yrket, var sjukskriven pga ryggen men det gick bra att hjälpa dottern att snickra altan och lite annat pyssel. Kanske var detta i samarbete med sjukgymnast för att ryggen skulle bli bättre...vad vet jag men man kan fundera.



Sen finns det vissa sjukdomar där man är sjukskriven och där vissa saker tex ett uppdrag att sitta i en nämnd utan ersättning kan hjälpa till att orka så att man kommer tillbaka till samhället, man träffar folk och det goda måendet ökar som är så viktigt för att man också skall orka med den fysiska hälsans möjligheter till förbättring.

2009-04-29 @ 07:39:56
Postat av: anne

Ja, är man sjukskriven då är man väl sjukskriven för att man är sjuk eller skadad. Men litet läskigt är denna storebrormöjlighet, man ska nog tänka sig för. Har man kanske oreglerad arbetstid eler man arbetar med uppdrag på en bestämd tid, då kan det kanske vara en sak, men ingår man i ett lagarbete, då kan inte en medarbetare sitta och surfa på nätet.

2009-04-29 @ 16:52:17
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Pernilla

jag hör nog till de få människor i världen som inte har facebook, och har gett mig den på att inte skaffa det heller.. Men det med att kvinnan fick sparken e väl delade meningar om.. en varning kanske hade varit på sin plats först..

2009-04-29 @ 17:23:53
URL: http://anderspernilla.blogg.se/
Postat av: Mia

Har man migrän är väl inte datorn det man längtar efter precis! Det finns väl i och för sig olika grader av migrän, men orkar man sitta och titta på en datorskärm så tror jag inte migränen begränsar en till arbete heller. Det beror förstås på vad för slags arbete man har...



Men personen kanske var hemma och sjukskriven och bara var inne helt tillfälligt inne på Facebook? Jag har inte läst artikeln...

2009-04-29 @ 19:31:26
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Herta

Jag är inte heller inne på Facebook

2009-04-29 @ 19:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0