Humanisternas test




Kyrksyster
har bloggat om Humanisternas test  Gud finns nog inte eller Gud finns nog. Jag gjorde testet. Jag gillar olika tester och jag gillar att fundera över hur människor tänker och hur olika frågor formuleras. I detta test blir det så tydlgit att det ibland inte finns några svar att svara även om man inte känner sig bekväm med det alternativ som ligger närmast. Lite provocerande kanske. Någonstans måste vi respektera varandra och inte dra iväg och förlöjliga pga att man är irriterad och inte vill försöka förstå hur den andre tänker.

Datorn räknade ut mina svar och såhär såg det ut:

Du är religiös. Samtidigt tyder dina svar på att du har ett öppet sinne.

Det vore intressant om du ville bidra i vår debatt. Kanske skulle du till och med kunna tänka dig att donera pengar till Humanisterna? Då bidrar du till att skapa fler tydliga valmöjligheter för alla som anser att livssynsfrågor är viktiga.

Med vänliga hälsningar / Humanisterna

Nu har jag gjort testet. Jag tänker dock absolut inte donera några medel till Humanisterna. Men det var intressant att göra testet och att försöka förstå hur de tänker och hur de försöker få mig att vara mer trångsynt än jag är. Jag gillar verkligen inte när jag påläggs värderingar som jag aldrig har haft och inte heller har idag.


Kommentarer
Postat av: Bea

Hoppas du har en super bra helg :)

2009-06-12 @ 23:43:58
URL: http://beatricebrorsson.blogg.se/
Postat av: annebelle

Jag gjorde testet. De är mer fundamentalistiska än alla kristna jag känner. Mitt resultat känns dock betryggande: "Du verkar höra till den mindre del av Sveriges befolkning som är mycket religiös."

Haha, jag hade blivit besviken annars. Men att det skulle vara en mindre del av befolkningen som är mycket religiös tror jag inte riktigt på. Vem definierar religiös? Jo, Humanisterna, skulle jag tro. ;-)

2009-06-13 @ 00:28:28
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: kyrksyster

Jo, det är ju det som är kränkande. Dom vet minsann...



Vilket oväder vi haft! Hörde du åskan? Stackars studenter har jag tänkt hela dan - men det var nog lite bättre på eftermiddagen en stund.

2009-06-13 @ 00:30:04
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059
Postat av: brriten

jag ska också göra testet..trots att jag vuxit upp i ett troende hem så tycker jag detta är svårt och grubblar ofta....kram

2009-06-13 @ 08:13:39
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bea: Kul att Du tittade in.

Annebelle: Jag har varit inne på Din blogg och kommenterat. Såg att Du också bloggat om testet. Håller med om att humanisterna är mer fundamentalistiska än många, både kristna och muslimer.

Kyrksyster: Jo, nog har det åskat här alltid. Trodde avslutningen på vallarna skulle ställas in men när jag kollade, för jag skulle dit, skulle den genomföras. Studentkortegen däremot klarade sig bättre.

/Herta

2009-06-13 @ 09:33:19
Postat av: Patrik Lindenfors

Det finns även en bok som hör till kampanjen. Du kan läsa mer om den här: http://www.bokengudfinnsnoginte.se/

2009-06-14 @ 16:05:39
URL: http://blog.lindenfors.se
Postat av: Anonym

Patrik: Aha det finns en bok. Kanske kommer jag över det. Det är alltid intressant att tänka sig in i hur den andre tänker. Ibland blir jag nyfiken även på hur människor får sina värderingar, genom uppväxt, genom avstånd till uppväxt, genom ett så pass öppet hem att vi kan bilda oss en egen uppfattning? Vad är ett öppet hem? Vad innebär högt i tak och vida väggar? Funderar också över humanisternas ibland så bestämda avståndstagande? Vad är problemet? Ibland känns humanisterna väldigt fundamentalistiska? Eller?

2009-06-14 @ 17:06:49
Postat av: anne

Humanisterna hade visst haft något på ledarsidan i DN idag, någon sa att religionen har ökat i dagen samhälle, intressant tycker jag.

2009-06-14 @ 23:21:10
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skall kolla artikeln.

2009-06-15 @ 07:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0