17 maj



Idag är det 17 maj. Norges nationaldag. Jag minns en gång för många år sedan innan jag fick barn. Vi fick för oss att vi skulle åka till Oslo på en vecka och se hur den staden är. Vi tänkte inte speciellt på att det var 17 maj under vår vecka  (!)
Vi tog som sagt bilen till Oslo. En gul lite sportig Datsun...




Bilen stannade strax utanför Oslo och nånting pajade....jag har glömt bort vad men via assistanshjälp kom vi snabbt vidare.

Som sagt vi skulle kolla in Oslo. Så kom Nationaldagen. Inte visste vi men vi var tidigt uppe och kom till Karl Johan och statyn framför slottet.



Där tänkte vi, där finns det plats, vi sätter oss där så ser vi bra. Sagt och gjort, vi placerade oss framför statyn. Sen började det komma folk. Det kom mer och mer människor. En norsk gentleman kom fram till mej och konstaterade att jag inte hade någon norsk flagga. Den måsta man ha på 17 maj sa han till mej och han gav mej en flagga att sätta på jackan.



Sen kom paraden utmed hela Karl Johan.....




Det kom mer och mer folk och alla gick förbi vår staty framför slottet där Kungafamiljen stod ute på balkongen.



Folkdanslag dansade utmed gatan...

Det norska kungaparet.




Många barn överallt i fina kläder. En dag för barn och ungdomar...




Denna parad, denna härliga parad, det var verkligen kul att vara med tog 5 timmar innan vi överhuvudtaget kunde lämna vår placering vid statyn där vi hade sett så bra...






Kommentarer
Postat av: anne

Och där satt ni som en för-välkomstkommitté till kungligheterna! :) Härligt!



Heja Norge!

2009-05-17 @ 11:13:57
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Herta

Precis. Jag har liksom gjort detta.

2009-05-17 @ 11:20:21
Postat av: Tanten

Det är nåt visst med Norge!

2009-05-17 @ 19:05:33
URL: http://plasttanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0