Min mammas gamla fårskinnspäls...

eller fårpäls som hon sa.
Min mor hade en gammal fårpäls eller fårskinnspäls som det kanske egentligen heter. Den inköptes på tidigt 70-tal, väldigt tidigt. Jag kom ihåg att den lämnades in till en pälsaffär, Atelje päls nånting på Öster i vår stad, varje vår för sommarförvaring. Pälsen har sedan många år funnits i min ägo. Den är varm och skön men den har ett problem som jag inte förstår hör ihop med pälsen i övrigt. Den är nästan för liten för mej fast storleken är min.
Jag funderar på om man kan bredda pälsen så att den får plats omfångsmässigt utan problem. MIn mor var tydligen något smalare än vad jag är själv.
Jag måste ta tag i detta projekt, kanske kolla med någon skräddare som kan hjälpa mej. Det skulle kännas skönt och jag vill gärna bära pälsen.

Kommentarer
Postat av: Annieverse

Fin. Fårskinnspäls never goes out of style.

2010-12-05 @ 01:58:40
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: Jess

Klart du ska kunna använda den! de är ju bara så sköna!!

2010-12-05 @ 10:14:57
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: anne

"Den är för liten fast storleken är min".



Herta då! Du kan väl inte titta på siffran i nacksömmen heller! Passar den så passar den, oavsett om det står 34 eller 48! Toka....



Annars kan du säkert få den omsydd. Om jag inte minns fel, så tror jag att många av de fårskinnspälsar jag suktade över i Visby var kombinationer av päls och skinn. Någon som kan design kan säkert sy in skinnpaneler (eller päls också) så att den vidgas litet grann.



Du ska absolut använda den, fårpäls är skitsnyggt och SÅÅÅÅÅÅ trendigt!!!

2010-12-05 @ 10:45:11
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu är det så att storleken passar dvs är min storlek men själva pälsen är för liten på vissa ställen.

2010-12-05 @ 10:51:39
Postat av: Inga Magnusson

Fårskinnspäls blir aldrig omodernt, klart att du ska använda den. Säkert går det att sy om den så att den passar om Du tycker att den är fel i storlek.

2010-12-05 @ 11:18:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Min mor hade också pälsar och jag hade ett par sköna som jag "ärvt" av diverse tanter i bekantskapskretsen. Tyvärr har jag bott så gott som hela vuxenlivet i Umeå, Veganernas Mecka. De som vågade ha päls eller skinnkläder kunde få dem sönderskurna eller nersprayade med färg.

Jag har ingen päls alls idag, bara ett gammalt MC-skinnställ och det värmer ingenting.

2010-12-05 @ 12:27:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Suss: Men visst"får"man ha päls av får. De djur som man kan äta måste väl vara tillåtna. Det ingår väl i det sk kretsloppet att vi tar tillvara djuren vid självförsörjning vilket innebär att vi också skall använda hudar och skinn???

2010-12-05 @ 15:31:41
Postat av: Djurmissär

Vet du hur hemskt det är med skinn och päls? Och du funderar över storlek... Usch!!!

2011-12-17 @ 18:39:27
Postat av: Anonym

Sign Djurmmissär, Hej! Som Du kanske ser så är det fårskinn. Vet inte om det är missär. Människor har alltsedan tidens begynnelse ätit och haft får och lamm. Inte är det någon missär att använda sig av det som går. Däremot skulle jag aldrig använda mig av vilka djur.

2011-12-17 @ 23:37:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0