Livspusslet går inte ihop!

Livspusslet går inte att trycka ihop.Det är bara för mycket.
I flera hår har det pratats om detta livspussel som människor skall få ihop. Jag har aldrig riktigt gillat denna liknelse fast jag har förstått innebörden. Någonting har gjort att ordet livspussel bara har blivit för mycket för mej. Jag har dock inte fattat varför. Förrän nu.
I söndagens DN var det en artikel. En person som arbetade som couch skulle bistå en alltför aktiv ung kvinna mitt i ett alltför innehållsrikt liv för att coucha henne att få till livet på ett bra sätt främst inriktat på matvanor och övrig hälsa.
Denna sk couch sa en sak som förklarade ordet livspussel för mej kopplat till hur jag ser på detta.
Livspusslet går inte att få ihop. Vi människor har sett till att ofta fylla livet med alltför många ting vilket omöjliggör ett pussel där vi har ett exakt antal bitar som passar samman. Det blir alltid bitar över. Hon sa mycket mer, den som vill läsa hela artikeln hittar den i DN söndag.
Vad har vi gjort med livet?
Det bidde ingen träning ikväll. Två dagars och två sena kvällars arbete efter varandra tar ut sin rätt. Dagen idag tilllät inte hemgång heller när jag planerat.
Det blir tidig sänggång ikväll.

Det blir tidig sänggång ikväll med en bok, en stund, om jag orkar.

Kommentarer
Postat av: annebelle

Jag läste den där artikeln och blev irriterad på att de än en gång valt en mediamänniska att skriva om. Tredje året i rad man gör en serie om någon som behöver komma i form och tredje året i rad man väljer en mediamänniska. en kompis. Ibland gör de det för lätt för sig. Livspusslet ja, ett knepigt ord som reducerar livet. Livet är till för att levas inte för att läggas ihop till en perfekt bild.

2011-01-19 @ 22:32:52
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det är en helt ok liknelse med livspussel. Den här veckan har hittills ändat upp med ett par pusselbitar som jag sitter och håller i handen och vrider på. Men den som handlar om friskvård med hundpromenad i dagsljus i eftermiddar, den pusselbiten är helig på sin plats!!

2011-01-20 @ 07:04:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Annieverse

Jag undrar ofta varför det är så lätt att lägga till alldeles för många pusselbitar. Jag är rätt bra på det själv.

2011-01-20 @ 10:47:58
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: hugan

Har och försöker fortfarande att skära ner på alla måsten. Det kan ibland kännas väldigt egoistiskt och osocialt. Men det är mitt liv här och nu. Det går inte i repris.

2011-01-20 @ 16:06:35
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
Postat av: Carina

Ibland fyller man livet med alldelens för många pusselbitar :)

Kram

2011-01-20 @ 18:45:48
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Mia

Det kommer ju andra kvällar...

2011-01-22 @ 17:50:21
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Anonym

JO det gör väl det.Hoppas att man är hyffsat pigg och rask då bara.

2011-01-22 @ 19:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0