Att betala för att åka skidor?



Idag var det dags igen. Ut i skidspåret. Denna gången hade jag mannen med mej. Skidspåren är lite isiga idag på sina ställen men annars fullt ok. Jag är så glad att vi har så fina spår här omkring och slipper ge oss iväg så långt hemifrån.  Iofs har vi skidspår bara en knapp km härifrån så man kan bära skidorna men de är privatspårade. Mycket enklare att åka till orienteringsklubbens stuga och få uppspårat.

Det har förts en debatt i vårt land denna vinter om skidåkning, allemansrätten och att på vissa platser måste man betala för att få åka i vissa skidspår. De som anser att vi skall få åka gratis hänvisar till allemansrätten. Så här ser jag på det hela, efter att ha funderat en tid.

När jag åker bort till Orienteringsklubbens stuga och åker i "deras spår" dvs de skidspår som de spårat med spårmaskin då tycker inte jag att det är självklart att jag skall få åka helt gratis där. Där funkar det så att det sitter inbetalningskort uppe på ett par ställen idärför avsedda plastfickor som man får ta. Man tar hem inbetalningskortet och betalar in en valfri avgift som man bestämmer själv.

Det finns de som hävdar att dessa spår är på kommunens mark och att alla borde få åka gratis här men de har nog inte tänkt till om vem som spårar och vad detta handlar om för kostnader?

Härhemma vid däremot finns det ett antal skidspår. Dessa är spårade av folk som bor runtikring. Där kostar det inget. De som spårar gör detta med egna skidor och människokraft och tar inte betalt utan gillar att ge sig ut och åka för egen del. Här skall vi självklart inte betala? Det är ju frivilligt att lägga upp ett spår med sina skidor?

Vad har Du för uppfattning om eventuella kostnader för att åka skidor?
Tycker Du att vi skall betala för att få åka skidor?
Hur tänker Du om detta? Berätta!

Kommentarer
Postat av: Skatan

Jag tycker i och för sig att jag kan betala en frivillig slant till "spårarna" men samtidigt tycker jag nog ändå att vi betalar så mycket skatt till kommunerna och de har en pott som de skall lägga på kultur och fritid där just sport ingår. Många kommuner satsar på stora arenor som kostar massor och fotbollsplaner som är uppvärmda etc etc. Då kan de också ge dessa föreningar som gör skidspåren betalt för att de spårar. Blir det så att alla skall betala blir det en sport för såna som har "råd" och ungar och ungdomar och andra skulle dra sig ... Man kan ju alltid spåra själv förstås men nog måste kommunerna kunna bekosta skötseln av skidspår på vintern och joggingspår på sommaren.



Kram!

2011-01-09 @ 16:57:27
URL: http://skatanstankar.wordpress.com
Postat av: anne

Ja, jag åker nu inte skidor på tvärsan och då är det ju lätt att ha åsikter. Visst, att en klubb vill ha en slant för skötsel och spårning, det är kanske inte så konstigt. Många ggr är det ju frivilligkraft (läs styrelsen) som fixar sånt här med klippning av fotbolsplan och spårning vintrar som dessa. Sen kan jag ju också hälla med Skatan om att kommunerna tenderar att betala rejäla summor för vissa anläggningar (läs ishallar..), varför inte fördela pengarna litet jämnare?

2011-01-09 @ 17:20:39
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Herta

Nog tycker jag att det skiljer lite. Skidklubbar har en gammal tradition med mycket ideellt arbete med att fixa spåren. Spårmaskinerna kostar också en hel del och de skall ha drivmedel. I övrigt är skidåkning en ganska billig sport om man jämför...hockey, också fotboll ( om man inte säljer bingolotter), ridning mm. Inget för den som har ont om pengar. Vi har flera loppis i stan och på Öppen hand i Brandkärr kan man få tag i billig skidutrustning med jämna mellanrum liksom vid Friluftsfrämjandets byteskvällar. Skidor kostar inte så mycket. Man har matsäck, läs varm choklad och mackor och kaffe med sig och det hela kan bli ganska billigt. Inga dyra arenor mm. Jag vet att i många klubbar tar man ut te x 500 .- fr en säsong. Det gillar jag inte utan jag hoppas att vi i vår stad klarar oss med att betala frivilligt. Spåren är ju för medlemmarnas träning till tävlingar mm och då vill de ha dem i toppskick. Sen är det ju en frivillig avgift. Den som har pengar kan betala.

2011-01-09 @ 17:32:50
Postat av: hugan

Både och! Visst borde det finnas en slant i kommunens kassa att ta ur. Förstår att det kostar att underhålla spåren

2011-01-09 @ 19:59:13
URL: http://hugalarssonslliv.blogspot.com
Postat av: skogsnuvan

Skulle aldrig betala ett ruttet öre för att åka skidor. Vete sjutton om jag ens skulle åka skidor om jag fick betalt.

2011-01-10 @ 17:45:34
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0