De sjungande stenarna

En gammal vän inbjöd mig idag till en lite sen födelsedagspicknick. Fyllde inget märkvärdigt sist men i alla fall. Idén var ju kul. Av olika anledningar valde hon just denna plats där varken hon eller jag har tittat in ordentligt tidigare.
Vänskap kan vara olika. Barndomsvänner har ofta delat så många saker i livet genom åren, under förutsättning att man håller kontakten. Idag hade jag en sådan dag då gammal vänskap fylldes på med mera livserfarenheter i samtalets form.
Vi reser ett tecken...
Vi började att gå genom labyrinten. Här skulle man gå i tystnad tror jag, tänkandes. Nu hade jag och barndomskamraten inte setts på ett tag så...
Den längsta resan gör livet värt.
Denna sjöng vi i lågstadiet tror jag.
Denna psalmen fanns med i vår Svenska psalmbok när "De sjungande stenarna" iordningsställdes. Psalmen är nu bortplockad ur Svenska kyrkans psalmbok. Själv har jag inte lagt in några djupare tankar i de sista verserna, de har jag aldrig sjungit. Lite pampig käns den allt.
Och så lite läsarsånger. När jag hör denna sång tänker jag alltid på Jan Sparring och hans tolkning.
Så här kanske det blir det när vi möts på festen en gång...
Får mig att tänka på Norrland.
Min morfars favoritpsalm som skulle lyssnas på eller sjungas under förutsättning att det fanns sångröster i närheten.
i
Vilka rejäla namn de har , de gamla psalmförfattarna. Sjöng inte Lapp-Lisa denna psalm?
Och sen kom 70-talet med denna man och hans speciella röst. Och lite snygg var han väl också?
Minns ni tanten i folkdräkten?
Skulle kanske passa i en dödsannons?
Nu kommer lite modernare texter i och med Britt G Hallqvist. Så fin text.
Modern hemlandssång.
Den här sången kunde sjungas på tre olika vis. I Svenska kyrkan, hos frikyrkosverige i mitten och sist som pingstfolket sjöng den.
Vi minns vår konfirmationstid, när vi var på läger och skulle gå i samlad trupp till morgonandakten. V Eller ki var på Gotland, Ljugarn, det var varmt och vi längtade efter frukost eller kanske att få sova. Vi sjunger den också kanske nu de sista åren då släkten har dött, en efter en.
Lina Sandells helt underbara text.
Så många som sjungit med i denna sång. Det fanns en kraft i dessa gamla väckelsesånger.
Lydia Lithells text. Hon skrev ungefär 300 andliga sånger. Som kuriosa kan nämnas att hon var gift med korvfabrikören Daniel Lithell som grundade snabbmatskedjan Sibylla.
Denna har jag inte sjungit så mycket. Tror att det var en av pingstfolkets sång framför andra, förr i tiden.


Här finns en klockstapel och går man lite till genom den gräsklippta stigen så kommer man till...
en plats att samlas vid.
Efter allt detta intog vi en jättetrevlig picknick i gröngräset i den tjugoåttagradiga värmen.

Kommentarer
Postat av: sara

Så många härliga psalmer, visst en del var totalt okända för mig men en del av mina favvisar fanns där med.

Har legat här och sjungit lite :-).



Den jag gillar mest just nu är förr tror jag den hade nr 217 men kan ju vara helt fel.

Jag har så många frågorr Herre, men så sällana har jag svar....



Häftigt ställe du var på, så liten mer privat undran måste det bli, tror du att man kan köra runt med rullstol där?

För jag skulle också vilja besöka stället annars får jag vänta till alla barn är födda och jag får gå igen

Tack för att du skrev om detta



Med kärlek Sara

2011-07-03 @ 06:24:45
URL: http://varstorafamilj.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Så märkligt detta med labyrinten i kristet sammanhang och alla vackra sångerna. Står det inte någonstans att om rösterna tystnar så ska stenarna tala. Och de här stenarna kommer att tala långt efter att vi alla är borta, det är mäktigt.

2011-07-03 @ 07:05:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Jag skrev en kommentar här men jag kan inte se den.

2011-07-03 @ 07:06:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Vi har rest bland annat i Lapp-Lisas hemtrakter. Frälsningsarmén har en bönekåta i Fatmomakke som hon donerat.

2011-07-03 @ 07:24:32
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0