Det vill vi göra med grannen!



I dagens Expressen kan vi läsa en artikel handlandes om vad vi vill göra tillsammans med våra grannar..
Tidningen Vi i Villa har gjort en enkät bland 3000 villaägare. Av denna kan vi läsa att di kan sträcka oss till att ta hand om grannens katt vid semestern eller låna en spade men vi vill inte umgås eller semestra ihop. Nehej konstaterar jag. Jag konstaterar vidare att jag inte är som andra då jag både umgåtts med grannar,fikat och ätit, lånat stege och lånat ut det ena och det andra tex ägg. Vi har semestrat ihop och hjälpts åt med barnen, hjälpts åt med livet också.

Jag bodde i denna länga av hus i många år och jag saknar detta att ha nära till grannarna. Det fanns respekt. Vi störde inte varandra jämt och inte hur som hellst. Jag tror det var tryggt för barnen att det fanns många vunxa man kunde gå till, fråga och få hjälp av.
Nu bor jag i ett på ett sätt eget hus och jag känner knappt mina grannar. jag har inte hälsat på alla på samma gata. Jag känner inte igen vilka som bor på vår gata och det är en klar brist. Nåväl jag har ett eget liv men det är roligt att veta vilka ens närmaste i husen bredvid är.

Hur har DU det med grannarna?
Umgås Du med dem?
Lånar Du saker?
Hjälps Ni åt?
Delar Ni livet?

Kommentarer
Postat av: anne

Vi har inga grannar, inte särskilt nära iaf. Men vi delar vår lilla vägstump med familjen i prästgården. Eller familj? Jag har bara sett en kvinna susa förbi i sin bil, vinkandes.



Nä, vi känner inte grannarna och gör inget med dem. Löjligt va!?!

2008-12-06 @ 20:24:35
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anneblle

Visst är detta intressant! Vi bor ju i ett helt nytt område, hoppas se mycket av grannarna sedan när det blir vår och alla kommer ut. Än så länge vinkar vi mest åt dem vi ser och pratar med några stycken som vi råkat på och bor närmast.

I Uppsala bodde vi en lagom stor bostadsrättsförening och vi hade ett för oss perfekt förhållande till grannarna. En gemensam innergård man kunde stå och prata på, fika tillsammans när man kände för det. Inget tvång, men socialt och trevligt. Jag tycker det är viktigt att ha bra relationer till grannarna, man behöver ju varann eller kan behöva i alla fall.

Blir du också glad av huset med julskyltningen??

2008-12-06 @ 20:27:33
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: vivan

Hej!

Vi umgås med våra grannar,hjälps åt,äter tillsammans,lånar grejer,vaktar katten,huset...barnvakt...ja vi är som en stor familj.....kul att du tog upp det i bloggen..

nu till kuddebo och sova en stund!! kram!

2008-12-07 @ 00:20:40
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Anwahr

Hej Herta.



När jag bodde i Nyköping tillsammans med mina föräldrar hade vi en granne och henne har vi god kontakt med. Vi hjälper gärna varandra, allt från att låna ut lite salt till att äta mat tillsammans. Jag kommer ihåg när jag gick på gymnasiet, och jag ibland glömt ta med mig hem nyckeln, jag kunde få sitta hos henne i flera timmar tills mina föräldrar kom. Vi har gjort samma sak för henne och hennes barn också. Så vi har god kontakt, och det tycker jag är jätte kul och skönt.



Nu bor jag i en liten studentlägenhet och jag träffar inte så många i huset, bara ibland. Jag har en granne som jag har kontakt med. Henne träffade jag i tvättstugan. Vi brukar umgås ibland och hjälper varandra när det behövs och då kan det vara med allt möjligt. =)

2008-12-10 @ 02:55:04
URL: http://anat1204.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0